I en vecka, dygnet runt, direktsänds Musikhjälpen i P3 och i SVT/SVT Play för att samla in pengar tillsammans med Radiohjälpen.
Artister uppträder, kända människor kommer på besök hos programledarna och publiken önskar låtar som bidrar till insamlingen. Förra året, i Uppsala, samlades 34 miljoner kronor in. 3,4 miljoner människor lyssnade.
Varje år lyfts en undangömd katastrof fram som insamlingstema. I år är temat ”Ingen ska behöva fly undan klimatet”. De senaste fem åren har över 100 miljoner människor drivits på flykt av klimatrelaterade katastrofer.
Musikhjälpen passar alltså in i den Eventstrategi som antogs 2014 med syftet att Linköping år 2030 ska ha blivit en av de tre mest framstående evenstäderna i landet.
Musikhjälpens tema för året har dessutom en stark koppling till Linköpings miljömål, konstaterar kommunen, som tänker utnyttja tillfället att marknadsföra både kommunen och arbetet med att nå målet att vara koldioxidneutralt 2025.
Passagen, Linköpings konstall, blir kommunens lounge för att marknadsföra såväl Musikhjälpen som kommunen. Här finns det plats för möten, minisemianrier och olika presentationer.
Visit Linköping & Co AB är Linköpings projektorganisation för arrangemanget. Från och med nästa år finns det särskilda medel avsatta för satsningen på den nya eventstrategin.