13-Äringen fick drömjobbet

Johannes Ahlström Àr 13 Är gammal och har fÄtt i uppdrag att göra grafik till dataspelet Gift of Parthax som görs av en dansk spelstudio. Han kontaktade personerna bakom spelet. Och ingen frÄgade om hans Älder.

Gnu. Den hÀr figuren har Johannnes Ahlström som sitt eget kÀnnetecken för sin spelstudio, Polygnu.com

Gnu. Den hÀr figuren har Johannnes Ahlström som sitt eget kÀnnetecken för sin spelstudio, Polygnu.com

Foto: Johannes Ahlström

Linköping2017-08-28 05:30

Det var tre veckor sedan. Nu har skolan börjat.

– Jag vet inte riktigt hur jag ska fĂ„ ihop det. Jag vill helst bara göra det hĂ€r. Men det Ă€r ju förstĂ„s bra att gĂ„ i skolan och lĂ€ra sig saker, sĂ€ger Johannes Ahlström

Johannes Ahlström började att göra egna dataspel i nioÄrsÄldern. Det tycker han nÀstan Àr roligare Àn att spela. Det var nÀr han upptÀckte ett programmeringsverktyget Scratch som spelmakeriet tog fart.

– Jag har lĂ€rt mig allt sjĂ€lv hela tiden. Jag bygger allt i mina egna spel. Gör en story, ritar och programmerar. Jag trodde att alla som bygger spel gör sĂ„. Det Ă€r först pĂ„ sistone som jag har insett att ett spel oftast görs av flera personer, som Ă€r bra pĂ„ olika saker. Det finns de som bara gör dataspelsmusik eller bara programmerar! Det Ă€r bra. För jag gillar egentligen inte att programmera, sĂ€ger han.

Det Àr inget som mÀrks för en lekman. Johannes Ahlström programmerar en del, men Àgnar sig ocksÄ Ät att hitta olika smarta vÀgar runt det momentet. Som matematik:

– Pythagoras sats Ă€r min goto (utvĂ€g) nĂ€r jag fastnar. Den Ă€r vĂ€ldigt anvĂ€ndbar nĂ€r man behöver nĂ„got klotformat, eller nĂ€r man ska definiera exakt vilken kloss man Ă€r pĂ„ i pixelleringen. NĂ€stan över allt behövs den, faktiskt.

Johannes Ahlström vill komma Ät det dÀr klassiska dataspelsutseedet dÀr bilderna Àr uppbyggda av fyrkantiga pixlar. Han har ritat allt frÄn solnedgÄngar och trÀd, till olika monster och hjÀltefigurer. Oftast utformar han dem i ett spritesheets-format sÄ att bilderna rör sig pÄ ett typiskt sÀtt. Det var nÄgra sÄdana bilder, bland annat en orch (ett vÀsen som finns i Sagan om ringen), som han skickade till danska spelstudion Ablaze som gör Gift of Parthax.

– Jag tyckte vĂ€ldigt mycket om den spelidĂ©n, som bygger pĂ„ trollkarlars kamp mot monster. Ablaze ville bygga om spelet i ett annat programmeringsverktyg och att jag skulle hjĂ€lpa dem med grafiken och att rita figurer. SĂ„ nu har jag en lĂ„ng lista pĂ„ figurer som jag ska göra. Det tar flera timmar om dagen!

PÄ studion var det ingen som brydde sig om hans Älder. Ganska sjÀlvklart, tycker Johannes:

– Viktigast Ă€r vĂ€l vad man kan visa upp. Jag tror inte ens att de vet hur gammal jag Ă€r, sĂ€ger han.

PÄ kort tid har han nu behövt tÀnka över frÄgor som ersÀttning och liknande som rör hans jobb med grafiken.

– Det Ă€r inte klart Ă€nnu. Jag tycker ju mest att det Ă€r roligt. Men de ville första att jag skulle fĂ„ betalt per figur. Nu har jag ju gjort ganska mĂ„nga figurer. SĂ„ nu diskuterar vi om jag ska fĂ„ en procentsats i stĂ€llet.

Dessutom har han startat en egen spelstudio, Polygnu Studios (med en pixlad gnu i loggan!). Och en egen hemsida, Polygnu.com, dÀr man ocksÄ kan hitta hans profil pÄ programmeringsverktyget Scratch.

Han sitter hemma och jobbar, eller pÄ East Sweden game i Ebbepark dÀr hans pappa jobbar. DÀr han nu har ett helt eget medlemskap och sitter med andra betydligt Àldre spelutvecklare. VÀldigt mycket av Johannes Ahlströms liv rör sig runt spelutveckling och pixellering. Och sÄ har det varit ganska lÀnge. Han berÀttar att han inte kÀnner sÄ mÄnga jÀmnÄriga i Linköping som gör som han.

– Men jag kĂ€nner mig inte ensam. Nu pratar jag med killarna i Ablaze-studion och om jag har nĂ„gra frĂ„gor om hur man ritar nĂ„got sĂ„ finns det andra som jag diskuterar med pĂ„ nĂ€tet.

Ända sedan fem–sexĂ„rsĂ„ldern har han spelat Minecraft. Men sedan han började konstruera spel sjĂ€lv för cirka fyra Ă„r sedan sĂ„ spelar han allt mindre. Och efter insikten om att han inte behöver göra allt sjĂ€lv, har han letat efter en likasinnad programmerare.

– Jag har vĂ€ldigt mĂ„nga spelidĂ©er, nĂ„gra som jag tror Ă€r rikitigt bra. Men det Ă€r inte sĂ„ vanligt att en artist (ritare) letar efter en programmerare. Det finns nĂ„gon konstig rangordning dĂ€r det kanske anses lite bĂ€ttre att programmera, sĂ€ger Johannes Ahlström.

Och sÄ var det det dÀr med skolan. Att bygga spel hela dagarna pÄ sommarlovet gÄr ju an.

.– Äsch, det Ă€r nog ingen fara. Jag har ritat sĂ„ mycket till spelet nu att jag ligger lĂ„ngt i förvĂ€g!

Johannes Ahlström

Ålder: 13 Ă„r.

Bor: I Linköping

Brinner för, jobbar med: Spelutveckling, och att rita figurer till spel.

Drömmer om: Att fÄ arbeta i en större spelstudio.

LĂ€r sig just nu: Programmeringskoden Construct 2

Ett av favoritspelen: Scrap Mechanic.

Du hittar mer information om Johannes Ahlström pÄ Polygnu.comDÀr finns ocksÄ lÀnkar direkt till hans profil pÄ verktyget Scratch

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om