Namnet 100-listan är bara ett begrepp och därför kan det finnas många fler namn på den. Det är en kampanj som Östsvenska Handelskammaren och Q-gruppen driver för att få fler kvinnor i bolagsstyrelserna. Och kampanjen ger resultat för tredje året i rad.
I veckan presenterade listan 78 nya namn på ett möte på Cleantech park i Linköping, dit många av listans gamla och nya medlemmar kommit för att träffa varandra och uppdateras i hur det går för projektet.
För att hitta kompetenta kvinnor runt om i regionen brukar en nomineringskampanj genomföras. Under januari gjordes en ny och väldigt lyckad nomineringskampanj på Facebook. Men i år infördes vissa förändringar.
– Vår lista har sedan starten fokuserat på Östergötland. Men i år expanderar vi och lanserar konceptet även i Sörmland och på Gotland, säger Anna Axelsson.
Till 100-listan kom över 90 nomineringar. Efter en urvalsprocess har det resulterat i 78 nya namn. Totalt finns på listan nu 139 namn på kvinnor från Östergötland, Sörmland och Gotland.
Hur många kvinnor fick ett styrelseuppdrag sedan förra året?– Cirka 20, men vi är inte säkra på att vi har koll på alla. Vi förmedlar inte alla kontakter. Vissa bolagsstyrelser kontaktar kvinnorna direkt och vi får inte alltid veta det.
Det ska sägas att det var fler som fick styrelseuppdrag i fjol än året innan. Då fick 16 kvinnor ett styrelseuppdrag, sex av dem nominerade också till Handelsbankens styrelser i Linköping, Mjölby, Söderköping, Motala, Finspång och Tranås.
Har ni fått några kvinnor med invandrarbakgrund på listan?– Ja, det har vi tre.
För att komma med på listan måste tuffa krav uppfyllas.. Handelskammaren anordnar styrelseutbildningar kontinuerligt för att få flera kvinnor ska ha möjlighet att nå kompetenskraven. Varje vår görs en enkät för att kolla könsfördelning och bolagens inställning till en mer jämställd fördelning av styrelseplatser. Den här våren kommer enkäten att omfatta även Sörmland och Gotland.
Vad har nu Anders och Filippa med det hela att göra?
Filippa Drakander höll en föreläsning för samlade kvinnorna. Budskapet var enkelt:" Våga vägra Anders, Filippa går också bra" i alla bolagsstyrelser.