Corren har tittat närmare på de nio fall av åtgärdsförelägganden, alltså hyresvärdens skyldighet att rätta till brister i lägenheten, som kom in till hyresnämnden i Linköping under 2012, och som rör Correns utgivningsområde (se grafik via länken till höger).
I fem av fallen löste sig problemet innan ärendet ens kom upp till förhandling i nämnden.
Att det kan räcka med en ansökan för att en hyresgäst ska få gehör hos sin hyresvärd bekräftas av hyresrådet Erik Ferlin:
– Att ena parten hör av sig till hyresnämnden sätter ofta fart på motparten.
Det kostar inget att driva ett ärende till hyresnämnden, och det är lätt. Det är bara att fylla i en ansökan som går att hämta på hyresnämndens hemsida. Hur stor värden är spelar ingen roll.
– Även om det är en liten hyresgäst som har problem med en stor hyresvärd så ska vi finnas där. Det är det som är så fint med hyresnämnden, säger Erik Ferlin.
Åtgärdsföreläggande är bara en typ av alla de ärenden som nämnden handlägger. Nämnden kan till exempel pröva om hyran för en lägenhet är skälig, och döma ut vite om hyresvärden inte åtgärdar problem inom en viss tid. Målet i första hand är att parterna ska komma överens, utan tvingande beslut. Men nämnden har stor makt. I vissa fall kan nämnden ta beslut utan att ena parten, t ex hyresvärden, är närvarande.
– Om vi till exempel har gjort en besiktning hemma hos en hyresgäst som klagar på underhållet, och kommit fram till att hyresgästen har rätt, så kan vi ta ett beslut även om värden vägrar närvara vid förhandlingen, förklarar Erik Ferlin.
Hyresnämnden beslut kan överklagas till Svea hovrätt. Där gäller andra regler, och parterna kan få stå för både sina egna och motpartens rättegångskostnader.
– Men det händer väldigt sällan att våra ärenden överklagas, säger Erik Ferlin.