Vad gör Mannerssons så rätt?

Mannersons Fastighetsbolag har nöjda hyresgäster. Inga klagomål har nått oss i vårt hyresgräv och företaget har hittills aldrig någonsin behövt avgöra en tvist i rättssalen.

Foto: Jeppe Gustafsson

Linköping/ VI SYNAR HYRESVÄRDAR2012-10-14 15:14

Vad gör de så rätt som andra hyresvärdar missar?

- Systematik gör ordning och ordning föder ordning, säger Gustaf Mannerson som är VD i företaget.

Hans syskon Magnus Mannerson och Caroline Nilzén jobbar med uthyrning av lägenheter.

Ordningen som Gustaf Mannerson syftar på, handlar om de strikta rutiner som följs när en lägenhet ska hyras ut. Caroline och Magnus träffar alla blivande hyresgäster innan kontrakt skrivs. Närhet och kunskap om hyresgästen ligger syskonen varmt om hjärtat.

De är på plats också vid besiktningen innan en ny hyresgäst ska flytta in. De har därför stenkoll på hur lägenheten ser ut när någon flyttar in och när någon flyttar ut. Mellan 20 och 30 av företagets lägenheter byter invånare varje månad.

Måste välja

De vill egentligen inte kalla det att välja hyresgäster, men eftersom efterfrågan är så mycket större än utbudet måste de ändå göra det. Alla sökande kan inte tillfredsställas. Det är en omöjlighet.

- Det är ett dilemma, säger Caroline Nilzén som jobbat med uthyrning i 25 års tid.

Att sätta fingret på hur de gör är inte lätt, men kanske är de båda uthyrarnas människokännedom det enkla svaret, de lägger stor vikt vid relationer. Det är till exempel bra att en sökande kommer till kontoret för att presentera sig och det gör ingenting om man dessutom har en rekommendation från en som redan är hyresgäst.

De vill att alla hyresgäster ska trivas. Den som kommer ny bör alltså kunna smälta in i gänget.

Slumpen avgör

Men att få ett kontrakt hos Mannersons handlar ändå mest om slumpen. Om man får tro syskonen, är det väldigt sällan som en kund nekas kontrakt av något annat skäl än att det faktiskt inte finns en efterfrågad lägenhet ledig. Man måste helt enkelt ha tur att eftersöka något, som just vid tillfället finns att erbjuda.

En annan viktig faktor som gör att hyresgästerna inte har anledning att klaga, är de sex fastighetsförvaltarna anställda av företaget, framhåller syskonen. Det skapar ordning och trygghet att veta vem man ska vända sig till med eventuella problem, menar de.

Varför har ni inga hyresgäster som får hjälp av socialtjänsten med hyran? frågar jag till sist.

- Vi har aldrig fått en sådan förfrågan, svarar Caroline.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!