Tipsarna oroliga för Graflunds ekonomi

Under den tid som hyresgrävet pågått har Corren fått in en del tips om Graflunds. Bland annat funderar tipsarna över Graflunds ekonomi.

LINKÖPING/ VI SYNAR HYRESVÄRDAR2013-01-31 06:27

En tipsare beskriver hur det kan ta upp till ett år att få vissa tillval, och hur byten av befintlig utrustning också kan ta mycket lång tid.

"Det bådar inte gott och vi tror de har slut på pengar. Vart har alla hyresintäkter gått undrar man! Vi tror att det kommer att säljas ut här mer", skriver tipsaren.

Planerar era ägare att köpa eller sälja några fastigheter i Linköping den närmaste tiden?

– Vad jag vet finns det för närvarande inga planer på att köpa. Inte heller att aktivt sälja i Linköping, säger Graflunds informationschef Anitha Wretling.

Aktivt? Innebär det att om någon kommer att frågar skulle ni kunna vara intresserade av att sälja?

– Det förekommer ju i branschen att andra fastighetsägare kommer och frågar om de får köpa, och det kan jag inte spekulera i. Den frågan rår inte Graflunds över.

Anitha Wretling hävdar att tillval inte är något som hyresvärden måste erbjuda, och att mängden tillval beror på företagets budget.

– Vissa saker kan man veta mer säkert vad det ska kosta, som uppvärmning och vatten. Men sedan är det lite gissning på hur mycket tillval de ska välja att göra. Och det förekommer naturligtvis att vi har gissat fel. Det är klart att pengarna aldrig tar slut, men man måste styra mot att följa budget.

Anitha Wretling påpekar också att företaget måste prioritera skador som uppkommer under året, sådant som hyresvärden är skyldig att åtgärda.

Soptaggar på plats

Under hyresgrävet har Corren också fått in bilder på hur det såg ut i soprummen i Ryd i höstas, där sopor kastades lite hur som helst i soprummen. Ett nytt låssystem med så kallade taggar, koddosor, skulle få ordning på problemet. Men enligt tipsaren kom de nya låsen upp redan vintern 2011/2012. Taggarna började däremot aldrig fungera, enligt tipsaren.

Enligt Anitha Wretling var taggarna på plats i slutet av september 2012. Hon meddelar också att Graflunds haft extra personal på plats under hösten för att gå igenom sop- och återvinningsrum.

– Sopor specifikt är tyvärr en utmaning på många orter, det är svårt att nå fram ända in i hushållen hur man ska hantera soporna. Men tycker vi har varit extra generösa i Linköping med att tillhandahålla containrar för grovsopor, säger hon.

Svårt få kontakt

En annan tipsare beskriver hur hen har felanmält en trasig tvättmaskin två, tre gånger i månaden utan att den lagades.

"Efter sju månader gav jag upp. En otroligt dålig hyresvärd helt utan moral", skriver tipsaren.

_ Det där är omöjligt att kommentera utan att känna till de exakta omständigheternar. Men moral, det tycker jag verkligen att vi har. Nöjda kunder är vårt främsta mål.

Hur tar ni reda på att kunderna är nöjda?

– Det gör vi via kundundersökningar. Undersökningarna ligger till grund för hela vår planering under det kommande året.

Men att någon ska behöva felanmäla så många gånger - är ni svåra att kontakta?

– Nej, man kan ju felanmäla på många sätt. Via områdeskontoret, på hemsidan, på formulär på Facebook. Vi försöker vara så tillgängliga som vi någonsin kan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!