– Jag har inget emot att fortsätta förhandla med dem. Jag hade kanske gjort det i alla fall, säger han till Corren.
Sören Pettersson betonar att han aldrig haft någon negativ inställning till Hyresgästföreningen under alla år som hyresvärd.
Men varför sa du upp avtalet då och försökte få rätt att förhandla enskilt med varje hyresgäst i stället?
– Inte av någon särskild anledning. Jag sa upp det för att få prövat om det gick att säga upp det.
Men varför ville du veta det? Varför ville du bli av med avtalet?
– Inte för något särskilt. Men jag kanske vill sälja fastigheterna någon gång framöver.
Tror du att du skulle få problem att sälja fastigheter om du har förhandlingsavtal med Hyresgästföreningen?
– Nej, det tror jag väl inte. Nej.
Jag förstår fortfarande inte. Varför tycker du det är bättre att varje enskild hyresgäst ska förhandla med dig?
– Det är bara en principfråga, om man som hyresvärd ska kunna säga upp avtalet eller inte. Jag har fullt förtroende för Hyresgästföreningen.
Sören, hur känns det att du hamnat i hyresnämnden fem gånger på fem år? Vad har du för förhållande till dina hyresgäster?
– Jag har ett bra förhållande till mina hyresgäster, tycker jag. Jag har inte kommit till nämnden för att det har varit fel på någon kyl eller frys eller något allvarligt, utan det är bara kosmetika. Trasiga tapeter och vinbärsbuskar som de tycker är misskötta.
Corren invänder att de tidigare rättsfallen rört allvarligare saker än tapeter och buskar . Sören Pettersson säger att ”några hyresgäster ringer till Hyresgästföreningen hela tiden.” Han beskriver att han reparerar ganska mycket i flera fastigheter.
Så du säger att vissa hyresgäster aldrig blir nöjda?
– Nja. Men jag brukar komma överens med dem, jag är inte osams med någon.