Karin fick värme – efter anmälan

Trött på kalla golv och trasiga tapeter? Stå på dig. Hos hyresnämnden har du stor chans att få rätt, visar Correns granskning.

Foto:

LINKÖPING/ VI SYNAR HYRESVÄRDAR2013-01-31 06:30

Karin anmälde sin hyresvärd till hyresnämnden när hon tyckte det var för kallt i lägenheten. Då löste sig problemen – trots att ärendet inte ens gick till förhandling.

– Vi hade fått veta att värmen skulle slås på automatiskt när utetemperaturen gick under 12 grader. Det var fyra grader varmt ute, men inte gick det på någon värme inne, berättar Karin.

När Karin påtalade problemen för Graflunds kom en tekniker som höll med om att det var kallt.

– Sedan sa han ”Vi har satt på värmen”, och då började jag fundera. Om värmesystemet är automatiskt är det väl ingen som behöver sätta på någon värme?

Bad nämnden lägga ned

I slutet av juni gick temperaturen ned under 12 grader igen, med samma resultat – kallt i lägenheten.

– Då sa jag till Graflunds att om ni inte löser det här så går jag till hyresnämnden. Jag ville vara ärlig och tala om det innan jag skickade in ansökan.

Men det blev inte någon förhandling i nämnden. När Karin skickat in sin ansökan, och nämnden bett Graflunds yttra sig ärendet, fick hon plötsligt hjälp av Graflunds drifttekniker. Sedan dess har värmen fungerat. Därför bad Karin själv nämnden lägga ned ärendet.

Mellan 2007 och 2012 har 23 värdar i Linköping förekommit i ansökningar om åtgärdsförelägganden i hyresnämnden. Av dem har sex värdar fått fler än två anmälningar mot sig. Däribland Graflunds med tre.

Borde kunna ha dialog

Corren kontaktar Andreas Lindström, Graflunds områdeschef som yttrade sig i ärendet till hyresnämnden. Han hänvisar vidare till Graflunds informationschef Anitha Wretling, som sitter i Eskilstuna. Graflunds har som policy att alla frågor från pressen ska tas den vägen.

Vad tycker ni om att hyresgästen kände sig tvungen att gå till hyresnämnden för att få hjälp?

– Det är klart att hyresgästerna inte ska behöva gå till hyresnämnden, säger Anitha Wretling. Vi har en hög ambitionsnivå att komma överens med våra hyresgäster utan inblandning av nämnden. Jag tycker inte vi förekommer frekvent där. Och det här var ju egentligen inget ärende heller, eftersom det togs tillbaka av hyresgästen.

Karin är däremot helt säker på att det var ansökan till hyresnämnden som tog skruv.

– Det var ju enda sättet att få ärendet till sin spets, säger hon. Men det skulle inte behövas. Jag tycker man borde kunna ha en dialog med hyresvärden ändå.

013-28 01 64

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!