â Linghem har haft problem med tillgĂ€ngligheten lĂ€nge och nu Ă€r har det varit riktigt dĂ„ligt ett par dagar, sĂ€ger Elisabeth Liljekvist, verksamhetschef för primĂ€rvĂ„rden i centrala lĂ€nsdelen.
I december förra Ă„ret fick bara 67 procent av dem som ringde till vĂ„rdcentralen svar samma dag. Det Ă€r ett dĂ„ligt resultat. I Region Ăstergötland ska vĂ„rdcentraler ha en sĂ„dan tillgĂ€nglighet att minst 90 procent fĂ„r svar samma dag. Det mĂ„let har vĂ„rdcentralen i Linghem inte nĂ„tt sedan 2014, med undantag av en kort period i början pĂ„ 2015. De tre senste dagarna har bara hĂ€lften (49 till 54 procent) av alla som ringt fĂ„tt svar samma dag.
PÄ torsdagen nÄddes exempelvis patienter som ringde till vÄrdcentralen redan vid Ätta pÄ morgonen av beskedet att telefonkön var full. DÀrefter har Corren försökt att ringa under dagen, men fÄtt samma besked vid alla tillfÀllen. Orsaken till problemen Àr personalbrist. Det saknas lÀkare och sjuksköterskor. Sedan ett par dagar har personalsituationen ytterligare försÀmrats pÄ grund av sjukskrivningar.
Varför har vÄrdcentralen i Linghem sÄ svÄrt att rekrytera personal?
â Det Ă€r mĂ„nga enheter som har svĂ„rt att rekrytera, det rĂ„der brist pĂ„ bĂ„de lĂ€kare och sjuksköterskor. Om en vĂ„rcentral fĂ„r problem hamnar den lĂ€tt i en ond cirkel. Eftersom arbetsmarknaden Ă€r sĂ„ god för de hĂ€r yrkesgrupperna sĂ„ flyttar de pĂ„ sig till andra vĂ„rdcentraler som just dĂ„ fungerar bĂ€ttre.
Ăr hyrlĂ€karstoppet roten till det onda?
â Nej, det hĂ€r Ă€r ett problem som funnits lĂ€nge. HyrlĂ€karstoppet har marginell betydelse nĂ€r det gĂ€ller problemen pĂ„ vĂ„rdcentralen i Linghem.
Hur ska invÄnarna i Linghem komma i kontakt med vÄrden om de inte nÄr fram till sin vÄrdcentral?
â Om det Ă€r akut ska de i första hand ringa 1177. De ger anvisning om man bör uppsöka akuten. Alla bör ocksĂ„ tĂ€nka pĂ„ att det gĂ„r att komma i kontakt med vĂ„rdcentralen via Mina vĂ„rdkontakter pĂ„ 1177.se. Om fler anvĂ€nder den tjĂ€nsten frigörs telefontider. Det gĂ„r att gĂ„ till vĂ„rdcentralen utan att först ha bokat tid. Risken Ă€r att man möts av köer dĂ€r.
Kan man vÀnda sig till en annan vÄrdcentral?
I Ăstergötland ska man söka vĂ„rd pĂ„ den vĂ„rdcentral man Ă€r listad, men det gĂ„r pĂ„ nĂ„gra dagar att lista om sig till en annan. OcksĂ„ det gĂ„r lĂ€tt att göra via webben.
Det jobbas för att rekrytera personal och för att se till att fler fÄr svar nÀr de ringer försÀkrar Elisabet Liljekvist.
â Jag kan inte lova att vi löser alla problem i nĂ€rtid, men jag hoppas att vi mycket snart i alla fall fĂ„r en bĂ€ttre tillgĂ€nglighet.
Hon berÀttar ocksÄ att vÄrdcentralen i Linghem ska fÄ boka in patienter pÄ andra vÄrdcentraler i Linköping. Det förutsÀtter förstÄs att patienten fÄtt kontakt med vÄrdcentralen.