Linghem är utpekat som ett bostadsområde som ska växa – på sikt kan antalet invånare fördubblas. För att detta ska vara möjligt krävs bland annat lite nya vägar och framför allt krävs en ny bro eller tunnel förbi järnvägen.
I maj 2015 övervägde Trafikverket att byta ut den nuvarande bron mot en ny bro i kompositmaterial och det skulle då ha blivit den första av plast i Sverige. Av detta blev intet eftersom det inte fanns någon entreprenör som ville experimentera med materialet.
Frågan om en ny bro är dock i allra högsta grad aktuell och enligt den översiktsplan som antogs 2011 kan det bli en ny rondell i anslutning till gamla E4 väster om samhället. Från den rondellen skulle då en helt ny infart kunna byggas till Linghem med antingen en ny bro eller tunnel förbi järnvägen.
Enligt översiktsplanen skulle då infarten till Linghem flyttas. Örjan Sjölund som just nu är Trafikverkets projektledare för broprojektet berättar att det mesta just nu pekar mot att infarten flyttas.
– Jag skulle väl säga att det är till 95 procent säkert, det som fattas är väl att hitta någon form överenskommelse med kommunen. Det är ju deras idéer i översiktsplanen som vi (Trafikverket) försöker matcha, säger han.
Nu finns det ju en bro och en tunnel, ersätts dessa av en eller två passager?
– Vi ska ju hitta en hållbar trafiklösning där vi löser in och utfart till Linghem samt att vi ska försöka lyfta ut genomfartstrafiken. Kanske att den gamla bron och den gamla tunneln blir för gång- och cykel, men det är samma svar där; vi måste vara överens med kommunen. Våra vägar måste ju harmoniera med deras expansionsplaner för Linghem, säger Örjan Sjölund.
Hur lång tid gissar du att det tar?
– Nu är vi på dag ett i planprocessen. Vi väntar på en överenskommelse med kommunen och det hålls ett möte nu i dagarna. Om vi kommer igång så har vi troligen två år av planarbete framför oss. Jag kan väl gissa på att allt är klart runt 2020 eller 2021.