"Mänskligt fel" bakom dödsolycka

Mannen som dödades av ett X2000 vid Linghems station hackade is i stället för att bevaka tågtrafiken och varna sin arbetskamrat.

LINGHEM2010-04-26 07:38

Det är Arbetsmiljöverkets slutsats i olycksutredningen som presenteras av tidskriften Arbetarskydd.

Verkets arbetsmiljöinspektör Bertil Sandberg genomförde utredningen och citeras på Arbetarskydds hemsida där han berättar att rapporten bygger på förhör med den andre snöröjaren:

Tyst överenskommelse

- Han säger att de hade en tyst överenskommelse om vem som skulle vara signalman och uppgiften låg på mannen som omkom.

Den 58-årige mannen från Slätmon i Kinda kommun dog vid sextiden i morgonens snörrika och kalla mörker måndagen den 1 februari när han kördes på av ett södergående X2000-tåg.

Mänskligt att hjälpas åt

Männen var anställda av Strukton Rail AB och arbetade med att rensa en av stationsområdets järnvägsväxlar från is och snö.

- Snöröjaren som klarade sig säger att han hörde att kamraten hackade. Hela arbetssättet att hjälpas åt är mänskligt. Att bara stå och se på när en kamrat sitter känns inte bra, säger Bertil Sandberg till tidningen Arbetarskydds reporter.

Teknikföretaget Strukton Rail arbetar med underhåll av järnvägsnätet på uppdrag av Banverket.

Kritik mot Strukton

Företaget kritiseras av Arbetsmiljöverket i inspektionsmeddelandet.

Verket anser att företaget inte ska överlåta till de anställda att ensamma göra en riskbedömning när en arbetsinsats planeras med uppgifter om de anställdas rollfördelning.

- Ingen granskar riskbedömningarna. Då blir det inte av att man skriver ner och då glöms en del säkerhetsrutiner bort, förklarar Sandberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om