Enligt de vägskyltar som kantar Tellbovägen vid järnvägsstationen i Linghem är den högsta tillåtna hastigheten 30 kilometer i timmen.
Det är kommunen som har beslutat om hastighetsbegränsningen enligt en lokal trafikföreskrift. Men under en längre tid satt vägskyltarna uppe utan att kommunen hade fattat ett formellt beslut om att begränsa hastigheten.
Måste ha- Alla hastighetsbegränsningar inom tättbebyggt område måste ha en lokal trafikföreskrift. Av någon anledning hade inte det beslutet tagits trots att vägmärkena satt uppe, säger Anna Wallroth, trafikingenjör vid Linköpings kommun.
Hur kunde det ske?
- Antagligen har en projektledare beställt vägmärkena. Och sedan har man missat kommunikationen med trafikingenjören som kan ta beslut om en lokal trafikföreskrift.
HastighetskontrollerAtt det inte fanns någon lokal trafikföreskrift kände inte polisen till. Vid fyra hastighetskontroller på Tellbovägen - den 16 juni 2009, den 20 augusti 2009, den 23 september 2009 och den 28 maj 2010 - stoppades 16 personer som hade kört i mellan 40 och 51 kilometer i timmen. Fortkörarna gick med på att betala böter på mellan 2 000 och 3 200 kronor. Totalsumman uppgår till 40 000 kronor.
Böter undanröjsNu får de 16 berörda tillbaka sina pengar. Polisen upptäckte nämligen att det inte fanns något giltigt beslut om hastighetsbegränsning. På torsdagen resulterade det i att åklagaren Daniel Insulander vände sig till Linköpings tingsrätt med en begäran om att samtliga bötesförelägganden ska undanröjas.
Tingsrätten har redan prövat ett tidigare fall av felaktig ordningsbot på Tellbovägen och det resulterade i ett undanröjande.
För bilister på Tellbovägen finns det numera all anledning att inte köra fortare än 30 kilometer i timmen.
- Nu är beslutet giltigt. Vi tog ett sådant beslut så fort vi upptäckte att det saknades, säger Anna Wallroth.