Det var efter en inspektion i somras som det upptäcktes att bron var rejält sliten och i akut behov av renovering.
I slutet av juni sänktes den tillåtna maxvikten för fordon rejält vilket inneburit att tyngre lastbilar och bussar under hösten tvingats välja alternativa vägar.
Prognosen var att reparationsarbetet skulle komma igång efter cirka tre månader. Fram till den här veckan, alltså ytterligare två månader senare, har dock ingenting hänt.
Enligt Bo Svensson, projektledare för Trafikverkets broar i länet, berodde förseningen på att de konsulter som anlitades för ärendet tog för lång tid på sig.
Full bärighet igen- Tidsplanen flyttades gång efter annan så därför avslutade vi affärerna, säger Bo Svensson.
Ytterligare en konsultfirma, Vectura i Borlänge, kontaktades och en plan togs fram för arbetet som kom i gång först i går. Om allt går som det ska och vädret inte ställer till det beräknas bron åter öppna för trafik i slutet av nästa vecka.
- Då blir det åter full bärighet vilket innebär att alla fordon åter kan trafikera bron, säger Svensson.
Men historien slutar inte där.
Inte permanentDet reparationsarbete som nu görs innebär nämligen ingen permanent lösning.
- Nej, det är en tillfällig lösning som håller i fyra, fem år.
Vad händer sedan?
- Jag hoppas att kommunen och Trafikverket under den här tiden kommer överens om en helt ny förbindelse med Linghem.
Han menar att det på flera sätt vore den bästa lösningen eftersom brons bärighet är långt i från det enda problemet.
- Sikten i princip obefintlig. Kommer ett mötande fordon ser man inte det förrän man är uppe på bron.
- Så en ny infart som utan problem kan trafikeras fullt ut med de fordon som går på våra vägar vore så klart det bästa.