"Bästa träningen är i bilen"

Att ta körkort var ingen större konst för Tobias Larson i Linghem. Han började köra som 12-åring.

Foto:

LINGHEM2007-12-04 00:00

- Jag behövde inte övningsköra så mycket när det var dags för körkort. Jag körde mest när vi skulle åka någonstans. Fast med trafikreglerna var det förstås en annan sak.

Tobias skrattar åt minnet och berättar att han klarade teoriprovet på tredje försöket. Det var för ett år sedan. I de sammanhang han tidigare har kört, behövs inga trafikregler. Där är det snabbast och kaxigast som gäller.

Han började med go-cart som 12-åring och körde fem säsonger i de lägre klasserna.

- Till slut ville jag gå upp till en större bilklass. Fanns inte den möjligheten, skulle jag inte köra alls.

För Tobias blev det några år utan körning. För bilsport är dyrt. I synnerhet i tävlingssammanshang. Men för ett år sedan vann han en tävling där förstapriset var en plats i ett racingteam och en lånebil.

- Vi var 15 förare som testkörde på Sviestad, gjorde fystest och träffade investerare.

Dyr sport

Guld och gröna skogar, eller? Inte riktigt. Tävlingsavgifter och kostnader för däck, transporter och boende får han själv stå för. Det senaste året har han därför fått lägga en hel del tid på att jaga sponsorer.

- Jag vågar knappt tänka på vad varje tävling kostar, men det ligger mellan 25 000 och 30 000 kronor. Då räknar jag inte med boende och anmälningsavgift till serien.

- Racing handlar definitivt inte bara om att sitta i en bil och köra.

Klassen Tobias tävlar i heter Radical. Bilen har en motorcykelmotor på 205 hästkrafter och går från noll till 100 km/h på 2,8 sekunder. Toppfarten ligger på 250 km/h.

I år har han kört tio tävlingar, nio i Sverige och en i Norge. Bäst gick det på finalen i Mantorp i höst då han blev trea.

Hur tränar du inför tävlingarna?

- Bästa träningen är i bilen, men på grund av kostnaderna blir det inte så mycket träning i den. Det gäller ­också att träna mycket ­fysiskt. Även om jag inte kör mer än 15 varv på banan, så är det väldigt jobbigt, säger han och ­poängterar att han är ­genomsvett ­efter ett race.

Ingen servo

- Det är inte som att köra en ­vanlig bil med servo. Man får ta i för att ­kunna svänga och det är riktigt jobbigt att ­hålla bilen på plats när man tar en ­kurva i 140 km/h.

Hur kommer det sig att du har blivit bra?

- Jag är målmedveten och vill bli bra. Och så vågar jag. Som förare får man inte ta med sig hjärnan ut när man kör. Det är när man tänker för mycket som det går illa och man snurrar runt och kraschar. Tar man det för lugnt så beter sig inte bilen riktig som den ska, så därför måste man våga satsa in i ­kurvorna.

Har du själv gjort dig illa någon gång?

- Inte i Radical, men jag har ­voltat i go-cart. Jag fick en rejäl hjärn­skakning och förlorade medvetandet vid en ­tävling i Mora. Efter det körde jag ­lugnare ett tag. Men man måste ­komma igen, det går inte att fega.

Vad är drömmen inför framtiden?

- Jag skulle vilja köra utomlands. Får jag fortsätta i den här klassen så kommer det nästa år att bli något ­tävlingstillfälle utanför Norden där banorna är större och fränare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om