Han är arbetsmiljöinspektör vid Arbetsmiljöverket i Linköping och besökte olycksplatsen under gårdagen för att bilda sig en uppfattning om läget.
- Vi har varit i kontakt med arbetsgivaren och ska höras igen på fredag, så att de berörda kan landa lite. Det är ingen stor arbetsplats. Alla känner alla, säger han.
Hur har rutinerna varit?
- Det är det vi ska gå igenom. Dels med arbetsgivaren, men även med Banverket och SJ. Vi bör titta på alla inblandade parters instruktioner och samarbetsavtal. Strukton Rail har utfört arbetet, men varifrån instruktioner och regler kommer vet inte jag i dagsläget.
Den 21 januari inträffade en annan olycka i Linköping, där samma företag var inblandat. Utreds den?
- Vi har krävt en utredning av Strukton om vad som kan ligga bakom den händelsen. Viktigast för oss i sådana här sammanhang är att det inte händer igen. Vi kan inte göra så mycket åt det som hänt, men däremot kan vi försöka se till att det inte händer igen. Vi måste också gå igenom om det finns något kompletterande varningssystem på vintern.
Facket kritisktJörgen Lundström, ordförande i SEKO:s banklubb i Norrköping, är skeptisk till prispressen som drabbar arbetssituationen för entreprenörerna.
- Så här är det för alla. Man har förmodligen bråda dagar med mycket jobb och för lite folk. Det kan vara en bidragande orsak till olyckan, men det är tragiskt när sådant här händer, säger han.