Den 1 februari förra året blev en 58-årig banarbetare påkörd av ett X2000-tåg när han var i färd med att röja bort snö och is på spårområdet i Linghem.
Ingen ledare
Olyckan har tidigare utretts av både Arbetsmiljöverket och Trafikverket. Nu har även Statens haverikommission kommit med sin rapport. Myndigheten slår fast att den direkta orsaken till olyckan var att det inte fanns någon utsedd ledare för skydds- och säkerhetsplaneringen.
Det var i stället upp till de två anställda på Strukton Rail AB som jobbade på spårområdet att göra upp om vem som skulle varna för inkommande tåg.
Kända brister
Haverikommissionen pekar också på de bakomliggande orsakerna till olyckan. Arbetet bedrevs utan tillräckligt skydd på grund av brister i styrning, ledning och uppföljning. Brister hos såväl Strukton Rail som Banverket (numera Trafikverket) gjorde att man inte lyckades fånga upp att arbete utfördes med ett skydd som inte var tillåtet enligt gällande regler.
Haverikommissionen skriver: "Trots att bristerna var kända hos Banverket och Strukton Rail AB åtgärdades inte dessa."