Finska Vaasan säljer sedan 1950-talet en surskorpa med namnet Finn Crisp i Sverige. Skorpan har fallit svenskarna i smaken, och konkurrenten Fazer ville gärna ha en del av marknadsskorpan. Därför lanserade företaget en egen surskorpa.
För att knappa in på marknadsledaren Vaasan lanserade Fazer en ny förpackning och ett nytt namn: Fazer Crisp. Både namn och förpackning anser marknadsdomstolen vara allt för lik Vaasan. Konsumenten kan helt enkelt luras att köpa fel produkt.
Marknadsdomstolen gick på Vaasans linje och förbjuder Fazer att använda denna förpackning och också ordet original. Företaget får inte heller hävda på förpackningen att man är "bäst på fullkorn". Ordet bäst är ett reservationslöst påstående som måste kunna bevisas.
Det kan inte Fazer enligt marknadsdomstolen.
Mycket bråk om liten skorpa kan man tycka. Men nu är det inte småsmulor det handlar om. Finn Crisp omsätter 200 miljoner kronor i ett 30-tal länder. I Sverige konsumeras 324 ton om året.
Fazer får betala Vaasans rättegångskostnader, och måste vid årsskiftet ha slutat att sälja surskorporna i den förväxlingslika förpackningen. Annars utdöms vite på 400 000 kronor.