Över 40 procent av företagen i Östergötland uppger kompetensbrist som största tillväxthindret, jämfört med snittet i riket som ligger på 26 procent.
Eftersom det största tillväxthindret har varit just tillgången på lämplig arbetskraft har vi i Företagarna djupdykt i frågan. I rapporten ”Det är attityden dumbom” konstaterar vi just att rätt personliga egenskaper, det vill säga social kompetens, är en viktig orsak. Men vad i hela friden är social kompetens?
Låt oss konstatera att social kompetens inte handlar om att vara en utåtriktad pratkvarn eller festens mittpunkt. Introverta, blyga och tystlåtna människor kan också vara socialt kompetenta. Det finns inget entydigt svar, men jag ska ge ett par exempel. Jag har hittat ett par punkter som alla nämner när vi sitter och resonerar om social kompetens bland företagare.
Att acceptera regler och normer, kanske gammalmodigt i tider som dessa att slå ett slag för regler och normer. Nuförtiden är det väl meningen att man ska vara normkritisk? Absolut, men det betyder inte att alla normer är dåliga. Det handlar om enkla saker som att komma i tid, vara välvårdad och uppträda artigt.
Att lyssna aktivt, det kan vi alla bli bättre på – ingen nämnd och ingen glömd! Att lyssna aktivt är någonting helt annat än att bara vara tyst och vänta på sin tur att tala. Släpp tanken på att du till varje pris måste få säga din briljanta replik – lyssna i stället och häng fast vid orden som du hör, så kommer din nästa replik att bli oväntad och intressant för både dig och din samtalspartner.
Att ge och ta, förmågan att både ge och ta i sociala sammanhang är nära besläktad med det aktiva lyssnandet. Det handlar om att både dela med sig av sina egna intressen och kunskaper – och ta till sig det som andra har att erbjuda.
Att se saker ur andras perspektiv, hur tänker en folkpartist? Vad rör sig i huvudet på en frimärkssamlare? Att se saker ur andras perspektiv. Det handlar om att aktivt, på en rent intellektuell nivå, byta perspektiv – och inte ge sig förrän man verkligen förstår hur den andra tänker. Går att öva upp med rollspel!
Att bidra till det gemensamma, det handlar i grunden om att se sig själv som lika delansvarig som alla andra. Vem stannar kvar fem minuter extra efter mötet och plockar undan kaffekopparna? Varför inte du? Notera när andra människor gör någonting enbart för gruppens bästa. Brukar du själv göra det? Om inte, börja nu?
Att våga vara sårbar, det här är något av en överkurs i social kompetens. De flesta människor är rädda för att visa sig sårbara. Många av oss gör våra liv till ett ointagligt fort där ingen kan såra oss, vilket tyvärr också innebär att ingen kan komma oss nära.
Att säga god morgon, tack och förlåt. Social kompetens är en egenskap som bor i språket, inte minst i de små och till synes ganska obetydliga orden. Säger du ”god morgon” när du kommer till jobbet och ”hej då” när du går hem? Säger du ”tack” när någon håller upp en dörr? Säger du ”förlåt” när du har gjort fel eller klantat dig – även om det rör sig om en bagatell?
Om jag hade presenterat detta för min farmor, eller för den delen min mor och far hade de sagt en enda sak. Det handlar om uppfostran. För visst är det rätt självklara grejer som man bör kunna hantera och ändå få utlopp för sin personlighet. Så till alla er föräldrar det är med er det börjar, känn ingen press!