För första gången har en Gripenpilot omkommit i en krasch. På bilderna från kraschen ser man hur piloten, på tämligen låg höjd, gör en roll som övergår i en svårförklarlig dykning rätt ner i marken. Vad som hade inträffat om planet störtat i publikhavet vill man inte ens tänka på.
Handlar det om ett misstag av piloten eller uppstod det något fel på flygplanet? Klart är att piloten har små möjligheter att hinna skjuta ut sig ur planet på så låg höjd. Olycksorsaken kommer noggrant att utredas och för Saab är det av största intresse att snabbt få fram ett svar för att kunna vidta de åtgärder som kan bli aktuella.
Gripen, som har flugit sedan 1988, har drabbats av flera uppmärksammade haverier, senast när ett ungerskt Gripenplan kraschade i juni 2015. Men, och det är värt att påpeka en sådan här dag, fram till lördagens olycka i Thailand hade ingen pilot omkommit. Det är ett enastående facit som torde fylla Saabs konkurrenter med djup avund. Stridsflygplanet är utrustat med en avancerad raketstol som har räddat livet på åtskilliga piloter och trots att planet bara har en motor har det visat sig vara synnerligen säkert att flyga.
För Saab är naturligtvis en krasch med dödlig utgång sämsta tänkbara reklam. Det känns olustigt att påpeka en sådan här dag, men är icke desto mindre sant. Thailand är det hittills enda land i Asien som har köpt Gripen. Men Saab bedriver intensiva marknadsföringskampanjer i Malaysia, Indonesien och Indien. I det sistnämnda landet står mycket på spel. Indien ska skaffa 200 enmotoriga stridsflygplan och Saab tävlar med den amerikanska flygjätten Lockheed Martin, som tillverkar, F-16, om att ta hem den gigantiska beställningen. Om kraschen i Thailand berodde på ett misstag av piloten torde ansträngningarna att sälja planet inte påverkas. Ett eventuellt teknisk fel är värre.
Till sist en liten fundering: Lördagens olycka inträffade i samband med en flyguppvisning. Jag älskar flyguppvisningar och njöt, i likhet med tiotusentals andra, av varje sekund på flygdagarna på Malmen. Programmen som genomförs är avancerade och sker på låg höjd. Flyguppvisningar är inte ofarliga. Det vore synd om lördagens olycka innebär att vi aldrig mer får se ett Gripenplan i aktion.