Finns framtidens Silicon Valley i Kina?

Innoway – beläget nära Kinas främsta universitet I Haidan-distriktet i Beijing, ligger Zhongguancun Inno Way, hjärtat i Zhongguancun Science Park, som ibland brukar kallas Chinas Silicon Valley. På den knappt 100 meter långa vägen samlar fler än 70 inkubatorer och acceleratorer liksom investerare och andra aktörer ur det kinesiska ekosystemet för innovation.

Innoway – beläget nära Kinas främsta universitet I Haidan-distriktet i Beijing, ligger Zhongguancun Inno Way, hjärtat i Zhongguancun Science Park, som ibland brukar kallas Chinas Silicon Valley. På den knappt 100 meter långa vägen samlar fler än 70 inkubatorer och acceleratorer liksom investerare och andra aktörer ur det kinesiska ekosystemet för innovation.

Foto:

Krönika2018-07-13 07:38

Alla siffror blir stora när man är i Kina. Enorma. Bara befolkningen, som 2017 tangerar 1,4 miljarder invånare på en yta som är 21 gånger så stor som Sveriges. Kina har under de senaste decennierna lyckats förvalta detta faktum, och använt digitaliseringens kraft för att transformera landet in i den moderna tidseran. I takt med att stora delar av befolkningen flyttat till städerna och därmed förflyttats från extrem fattigdom till medelklass, har områden som e-handel, betalningslösningar och nya digitala tjänster snabbt fått fotfäste och gjort Kina inte bara till världens näst största ekonomi, utan också till världens mest digitala land.

År 2010 hade Kina ca 440 miljoner internetanvändare, och 580 miljoner mobilanvändare. År 2017 är motsvarande siffror 772 miljoner på internet och 753 miljoner mobilanvändare. Den sociala kommunikationsappen WeChat är ett måste i Kina, och har i dag fler än 1 miljard användare.

Sedan tidigt 90-tal har Kina varit världens snabbast växande ekonomi. I takt med att välståndet började öka kring millennieskiftet kunde allt fler kineser börja konsumera efter att ha betalt hyra och räkningar. Men här fanns ingen handel uppbyggd på samma sätt som i västvärlden, utan istället började näthandeln att växa fram. Det stora antalet internetanvändare skapade utrymme för en helt ny marknadsplats på webben. Företag som Alibaba, Baidu, och Tencent har vuxit fram under de senaste decennierna, och med introduktionen av smarta telefoner 2007, kom de att fullkomligt explodera. Näthandelns kraftfulla expansion skapade också efterfrågan på betalningslösningar. Bankerna kunde inte tillhandahålla dessa tjänster, och blev snabbt omsprungna av driva entreprenörer. Alibabas Jack Ma, skapade t ex Alipay, som i dag tillhör de främsta på marknaden tillsammans med WeChats Pony Ma kontrade snabbt med WePay. Tack vare att kreditkorten aldrig hunnit slå i Kina, kunde mobila betallösningar snabbt få fotfäste, och huvuddelen av alla betalningar i Kina sker via mobilen. Genom att kombinera insamlad data med AI har allt mer avancerade finansiella och logistiska tjänster kunnat etableras, och bidragit till att bygga ett större ekosystem kring kund- och leverantörsledet.

Leap frogging. Det är så det kallas när vi hoppar över ett eller ett par steg i teknikutvecklingen, och direkt applicerar de senaste lösningarna på marknaden. När detta sker i ett land som Kina, som har världens största befolkning, får det stort genomslag även på världsmarknaden.

Det händer här, och det händer nu. Här finns en stor marknadspotential för svenska bolag. Det pågående handelskriget mellan USA och Kina ritar om världsordningen för den globala handeln. Kanske gör vi rätt i att vända blickarna från väst till öst? För alla oss som vill vara konkurrenskraftiga på en framtida marknad finns mycket att lära av Kina. Det som sker här och nu är ”a once in a life time”, och vi väljer själva om vi ska hoppa på tåget. Troligen är det i Kina som vi kommer att hitta framtidens Silicon Valley.

Lena Miranda tillbringar ett par veckor i Kina där hon studerar det kinesiska ekosystemet för innovation och entreprenörskap liksom vilka svenska aktörer som kan bidra till svenska bolag som vill etablera sig i Kina. Hon reser från Beijing, via Shanghai, ned till Shenzhen, Guangzhou och Hongkong. Under sin resa kommer hon även att besöka några av de Mjärdevi-bolag som finns verksamma i Kina, liksom försöka träffa kinesiska entreprenörer för att lära mer om kultur, marknad och innovationssystemet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!