När man hamnar i ett mellanläge har vissa redan ett nytt projekt på gång, eller en ny marknad att erövra. Men ibland är man på ett annat humör, experimenthumör, och jag tror att vi behöver plocka fram den känslan nu. Det är tid att testa nya idéer, helt byta genre, grotta ned sig i research eller insupa inspiration. I dessa perioder kan hända att man behöver lite hjälp på vägen, man behöver entreprenörsboost – för det helt fria företagandet känns inte alltid så fritt. Man kommer en bit och sen fastnar man.
Ett av de enklaste sätten att testa nytt är att fundera över gränserna för sitt entreprenörskap som kan bestå av olika saker, kommungränser, landsgränser, deadlines, kapacitet i produktion eller i kompetens. Bäst presterar jag när alla gränser definieras på en gång, det blir i min värld – motivation att spränga dem.
Just nu lever vi i en värld där de rent fysiska gränserna kommer att ändras, kanske till ett läge när man inte längre fritt kan passera dem. På ett halvår har britterna röstat för Brexit och USA har valt Donald Trump till president. För bara ett år sedan framstod båda händelserna som ganska otänkbara. Och det borde leda till självrannsakan hos liberala (i vid bemärkelse) politiker. Jag tror att de debattörer som vill göra missnöjesröstandet till en fråga om invandring förenklar saken. Invandringskritik kan säkert spela roll, men troligen är det mer en proxy för en djupare liggande känsla, snarare än en grundorsak.
Det oroliga läget gör det än viktigare att vi i näringslivet funderar över hur vi sätter upp gränser – och hur vi tar oss över dem. Även i fortsättningen kommer informationen vara gränslös. Även i fortsättningen kommer handlingskraftiga människor söka sig till ställen där de har större möjlighet att trygga sin framtid. Hur handskas vi med det?
Glöm aldrig att många av de senaste 10–15 årens techunder har starka band till entreprenörer och nyckelpersoner som är födda utanför västvärlden och som hade kunnat drabbas av Trumps gränsstängning. Ebay grundades utav Pierre Omidyar. Google hade sett väldigt annorlunda ut utan nyckelpersonerna Omid Kordestani och Salar Kamangar. Dropbox (och de flesta av dess kopior) hade troligen inte funnits utan en av dess grundare, Arash Ferdowsi. Twitter och Pixar hade både förlorat en skicklig COO i egenskap av Ali Rowghani. Och utan huvudproducenten Shahram Dabiri så hade kanske World of warcraft aldrig nått massorna.
Ni fattar vart jag vill komma.För alla företag som vill utvecklas, hitta nya marknader, hitta ny kunskap är gränser som man inte får passera eller spränga bara av ondo. Därför hoppas jag att alla företag tar ett steg ut i världen och låter kulturer, språk och nya influenser föra företagandet framåt. Bjud in och öppna era företag för all inspiration som går att få utanför er bekvämlighetsgräns och glöm inte passera och spräng så många gränser du bara kan. Det skapar en bättre företagsvärld.