Volkswagen ingen folkvagn längre

De stora bilarna har en tendens att krympa i samma takt som småbilarna växer. Nya VW Polo är ett praktexempel. Bilen har vuxit på alla håll och kanter och kvalitetskänslan ger också ger ett mer fullvuxet intryck. Priset har förstås ökat i samma takt.

Konsumentfrågor2002-02-12 06:01

Den förra generationen av VW Polo tillverkades i över tre miljoner exemplar och totalt har över sju miljoner Polo byggts genom åren. En stor bil på marknaden, alltså, trots småbilsformatet. Och nu växer den också rent fysiskt.

När nya Polo introduceras i Sverige finns det två motorer i sortimentet, båda kända sedan tidigare och båda på 75 hk. Dieselmotorn behöver bara tre cylindrar och 1,2 liters cylindervolym för att ge den effekten medan bensinversionen har ytterligare en cylinder och är på 1,4 liter.

Nya VW Polo är syskon med Skoda Fabia. De är båda byggda på samma plattform och erbjuder i stort sett samma motorer och transmissioner. Fast det är förstås billigare att välja den tjeckiska bilen.

Namnet kostar

En femdörrars Fabia med 1,4-litersmaskinen på 75 hk kostar 109 900 kronor. Vill man att det ska stå VW Polo på bilen kostar den 125 000 kronor. Nej, riktigt lika är bilarna förstås inte, men den främsta skillnaden ligger i ljudisolering och materialval. VW Polo känns lite mera gedigen och rullar imponerande tyst. Man glömmer ibland nästan bort att det är en småbil man åker i.

Och det är en genomtänkt strategi från VW, att även den som väljer en småbil ändå skall kunna få den stora bilens komfort och kvalitetskänsla.

Väljer man Skoda Fabia får man ge avkall på en del av den upplevelsen. Det finns också ett tredje syskon i familjen, nya Seat Ibiza, som ännu inte nått Sverige. Och om VW Polo är snobben i trillingskaran och Skoda Fabia den präktige, så är Seat Ibiza den med keps, där man satsar på en mer sportig karaktär.

Säkerhet kostar extra

Fjäderben fram och en ny torsionsaxel bak med länkarmar ger mycket trygga och konsekventa köregenskaper. Bromskraftsfördelning och ABS är standard men det kostar några tusenlappar extra att få elektroniskt stabiliseringssystem (ESP). Det kan man väl leva utan eftersom bilen är så stabil i grunden, men att man ska behöva betala extra för krockgardiner är svagt. Det här är ju en bra säkerhetsdetalj som sen inte kan eftermonteras.

Säkerhetsprofileringen, som var så tydlig hos VW för några år sedan, är tydligen inte lika prioriterad i dag. Passagerarkrockkudden fram kan kopplas ur med hjälp av startnyckeln och ett särskilt lås inne i handskfacket. Ett tveksamt system där man förstås lämpar över hela ansvaret på bilägaren. VW har ju råkat ut för några riktigt otäcka fadäser under åren, när det gäller passagerarkrockkuddar, så det här är förstås ett sätt att komma undan sånt i framtiden.

Nya Polo är 15,4 cm längre, 4,7 cm högre och 1,8 cm bredare än sin föregångare. Det mesta märks i baksätet, där man numera också får plats som vuxen. Fram åker man förträffligt.

Comfortline-paket

I bilens grundpris ingår inte mycket, så gissningsvis väljer de flesta köparna Comfortline-paketet för att få sånt bilköparna i dag förväntar sig; centrallås, eluppvärmda backspeglar, eluppvärmda spolarmunstycken och mugghållare. Därmed passeras 130 000-kronor.

Nya Polo må vara en av de bästa i småbilsklassen, men Volkswagen är inte längre en folkvagn.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!