Varje droppe spelar roll

Ekokörning kräver koncentration. Lätt i gasfoten, ett öga på varvräknaren och ett på hastighetsmätaren.Men vid Svartån i Ekeby är det så vackert så man glömmer allt annat.

Konsumentfrågor2002-10-08 04:37

Fast det hänger ju ihop. Att spara bensin har inte bara med den egna plånboken att göra. Tvärtom pockar miljöfrågorna kring bilkörning allt tydligare på en lösning.

En kan vara att ta ut mesta möjliga av varje droppe bränsle, som jag försöker under den här 31-milaturen som startar en morgon vid Braskens bro i Linköping.

08.25. Nollställer trippmätaren och tankar fullt. Det går i tre liter och damen i kassan ser lätt undrande ut.

Sparar decilitrar

Kökörningen på Åtvidabergsvägen förbi Saab är det första eldprovet. Här finns decilitrar att spara på att ta det mjukt. Axa och bromsa stup i ett är ingen god idé.

Jag hamnar bakom en timmerbil och funderar på hur jag ska kunna köra om utan att dra upp bilen i alltför hög fart. Men det blir aldrig aktuellt -- till skillnad från lastbilsföraren håller jag nämligen 90-gränsen med marginal.

Varvräknaren pendlar mellan 2 000 och 2 500.

09.32. Rast med kaffe och ostsmörgås vid Råssö bro. Här är det vackert men jag blir sittande i bilen eftersom det duggregnar.

Via Kisa går turen mot Ydre. Molnen tätnar åt Smålandshållet. Halvvägs mellan Kisa och Österbymo, efter tio körda mil, märker jag för första gången att bensinmätaren rört sig lite nedåt.

"Du kör för fort"

I Ydre finns långa härliga utförslöpor där jag kan lägga ur växeln och låta bilen rulla. Som man gjorde automatiskt med frihjulet på de gamla Saabarna.

I Sommen möter jag Östgötapendeln. Ack, den som hade elmotor under huven.

Boxholm dyker upp i ett smickrande solsken. Vägen mot Mjölby är under ombyggnad. Trots min ekokörning åker jag dit i vägarbetarnas samveteskontroll: DU KÖR FÖR FORT! Jag har rullat förbi 50-skylten i lite för hög fart.

Efter rundturens vackraste sträcka över Ekeby och Ryckelsby bär det av ut på E4. Söderut mot Ödeshög. På påfarten gäller det att ta det vackert. Inga hårda törstiga drag på växlarna, utan snabbt upp på femman till stadiga 110. En farthållare hade inte varit dumt men sådant lull-lull finns inte i Correns bilar.

Flyt sparar soppa

12.15 Efter ett par händelsefattiga motorvägsmil har jag kört genom vindkraftens land, trakten kring Omberg. Rastar vid grillkiosken i Vadstena.

Via Motala och Skänninge och ännu en bit på E4 dyker Linköpingsskylten upp. Bra flyt genom Vallarondellen och Malmslättsvägen sparar mycket soppa.

13.40. Jag har på känn att bilen gått snålt. Ändå blir jag glatt överraskad när jag fyller tanken efter målgången . . .

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!