Utveckling kostar

Konsumentfrågor2002-02-07 12:31

n Doggy AB är numera den enda stora svenska tillverkaren av foder till sällskapsdjur. Sedan förra året är företaget helägt av Svenska lantmännen. All hundmat tillverkas vid fabriken i Vårgårda. I Vadstena tillverkas kaninfoder och extruderad kattmat i den tidigare Lactaminfabriken.

I Vårgårda produceras årligen 24 000 ton torrt helfoder. Doggy har med sina nio olika varumärken cirka 25 procent av den svenska marknaden. I sortimentet finns allt från Pris med ett pris per kg på 7,90 kr, till det fyra gånger så dyra märket Robur.

-- Vi försöker tillgodose behovet hos olika typer av köpare. Men även de billiga typerna ska täcka hundarnas hela näringsbehov, säger marknadschef Hans Nilsson.

En orsak till prisskillnaderna är de höga utvecklingskostnaderna för ett foder som Robur. På företagets utvecklingsavdelning jobbar sju personer, plus trettio hundar som provsmakare. Dessutom finns en ”sensorisk” panel med människor som bedömer utseende och lukt.

Konkurrensen kommer i dag helt och hållet från utlandet. Branschens multijättar är Nestlé och Masterfoods, som döljer sig bakom flera olika märken. I Sverige finns utöver Doggy bara några små tillverkare, däribland Axess i Tranås.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!