MOBILTELEFON De svenska mobilanvändarna är trogna sina operatörer, visar siffror som Post- och telestyrelsen tagit fram till-
sammans med Temo. Trots att man numera inte behöver ändra telefonnummer när man byter operatör har endast sex procent av kunderna bytt operatör de senaste 12 månaderna. Samma undersökning visar även att bara en tredjedel av dem som bytt operatör har behållit sitt gamla nummer.
DATOR Konsumentombudsmannen KO stoppar bredbandsreklamen som Chello Broadband står bakom. Företaget som utlovade gratis datorspel och slopad startavgift försökte locka kunder att teckna bredbandsavtal utan att tala om vad månadskostnaden skulle hamna på. KO är mycket kritisk till att månadskostnaden saknades samtidigt som värdet på datorspelet liksom startavgifterna tydligt framgick i reklaminslaget.
Bredbandskunder vill betala
INTERNET De som har bredband kan oftare tänka sig att betala för tjänster via Internet än de som har en vanlig modem- uppkoppling, visar en undersökning från undersökningsföretaget Jupiter. En fjärdedel av dem som har bredband är beredda att betala för musik över nätet jämfört med 18 procent bland modemanvändarna. Samtidigt visar undersökningen att 41 procent inte alls är beredda att betala för något som de laddar ner från Internet.
REKLAM Näringslivets Etiska råd mot könsdiskriminerande reklam, ERK fäller DN, Fotbollsförbundet och Djuice för grovt könsdiskriminerande reklam. Skarp kritik riktas mot Dagens Nyheters marknadsföring av sina kontaktannonser där en teckning av en naken kvinna med ett måttband illustrerade texten. Mobiltelefonföretaget Djuice som marknadsfört sina abonnemang där en kvinna klänger sig fast vid en mans ben fälldes som oetiskt. Även Svenska Fotbollsförbundets annons där kvinnors lystna blickar utmålade männen som sexobjekt fälldes i nämnden.
INTERNET Det är störst risk att drabbas av virus under helger och veckoslut när före-
tagens IT-avdelningar har reducerat sin personalstyrka, visar en sammanställning som Internet Security Systems släppt. Totalt spårade man 494 virus på Internet under förra året där allt fler incidenter rör sig om storskaliga attacker, skriver Ny Teknik.
ENERGI Bidraget på upp till 20 000 kronor till att byta uppvärmningsform eller minska energiförbrukningen är snart slut. Även om man kan söka om bidraget fram till den 31 januari meddelar de flesta länsstyrelser att pengarna inte kommer att räcka till alla som sökt. Enligt Råd&Rön är det bara på Gotland och i Jämtland som alla som sökt kommer att få bidraget.
HANDEL Grammofonleverantörernas Förening (GLF) vill satsa på en rikstäckande skivrea i februari för att möta bokhandelns utförsäljningar av böcker. Man räknar med att de flesta i skivbranschen kommer att delta i rean som ska pågå vecka 5 till 8.
LIVSMEDEL Försäljningen av skinkor ökade rejält under julhandeln. Scan Foods rapporterar att de aldrig sålt så många skinkor som förra året. Även försäljningen av Krav-märkt julskinka fördubblades.
REKLAM Riksdagsman Göran Lindblad (m) upprörs över att SVT "genom reklam riktad till minderåriga" försöker pressa deras för- äldrar att köpa digitalboxar. I en fråga till kulturminister Marita Ulvskog kritiserar Lindblad SVT:s sätt att lansera den nya barnkanalen. Särskilt "lömskt" anser han det vara att smakprov på programmen i barn- kanalen då och då sänds i det vanliga analoga tv-nätet."Sannolikt strider denna form av reklam mot avtalet mellan staten och SVT", skriver Lindblad och efterlyser åtgärder av Ulvskog.