Slutet för lockpris på bostäderPTS presenterar de nya spelreglernaFortsatt bråk om bokpriserOckerpriser på premierHögre krav på batterierLax i stora lass för byborReklam för Marie France olaglig

Konsumentfrågor2004-02-04 04:03

Stockholm. Det pris som anges i en fastighetsannons ska alltid vara ett pris som säljaren accepterar som försäljningspris.

Det är branschorganisationen Mäklarsamfundets svar på den senaste tidens kritik mot att mäklare regelmässigt sätter priserna i annonserna för lågt för att locka köpare. En bostadsrätt kan annonseras ut för 300 000 kronor men säljas för uppemot det dubbla, och säljaren har aldrig haft för avsikt att acceptera det utannonserade priset.

Nu har ett hundratal mäklare på ett möte i Stockholm enats om att alltid ange ett pris som säljaren har accepterat som ett tänkbart försäljningspris i marknadsföringen. Det ska också vara ett pris som mäklaren bedömer är ett försiktigt marknadspris.

Mäklarsamfundet rekommenderar att prisuppgifter anges som "utgångspris" när det finns anledning att anta att priset förändras genom budgivning.

Stockholm (TT) På torsdag presenterar Post- och telestyrelsen, PTS, förslag till nya spelregler för vad man kallar dominerande teleföretag på den svenska marknaden.

Syftet med de nya reglerna är att öka konkurrensen på vissa delar av telemarknaden, där PTS länge ansett att konkurrensen inte fungerar.

Enligt den nya lagen om elektronisk kommunikation kan PTS fatta beslut om skyldigheter för dominerande företag för att öka konkurrensen.

Förslagen berör bland annat telefonabonnemang, mobiltelefoni och bredband via det fasta telefonnätet och kommer att skickas till landets teleoperatörer, departement och andra inblandade för att de ska komma med synpunkter på PTS nya regelverk.

Stockholm (TT) Sänkningen av bokmomsen för två år sedan har inte kommit konsumenterna till godo. Fortfarande kostar fackböcker betydligt mer än de borde göra. Det slår den statligt utsedda bokkommission fast i en rapport som presenterades igår. Men kommissionen, som har kulturminister Marita Ulvskogs uppdrag att mäta bokpriserna, retar bokhandlarna med sina slutsatser. De ledamöter som Bokförläggarföreningen och Bokhandlareföreningen har i kommissionen hävdar att deras egna mätningar visar på helt andra siffror än den statistik SCB tagit fram för kommissionens räkning. Branschföreträdarna har gått ända upp till kammarrätten för att få ta del av SCB:s underlag, men fått nej.

STOCKHOLM (TT) Köp inte premieobligationer från företaget Premie Invest, varnar Riksgäldskontoret. Företagets avbetalningsräntor gör att premieobligationerna blir dubbelt så dyra. Billigast är att köpa premierna direkt via Stockholmsbörsen.

STOCKHOLM (TT) Det kommer att ställas högre krav på batterier som miljömärks med Svanen. Bland annat ska de uppladdningsbara batterierna ha minst 80 procent kvar av ursprungskapaciteten efter 400 laddningar. Hittills har endast GP Batteries nickelmetallhybridbatterier klarat de nya kraven. Svanen är det officiella nordiska miljömärket. På www.svanen.nu listas samtliga produkter som är svanmärkta.

Överkalix (TT) I byn Gyljen utanför Överkalix kommer det att stå lax på menyn den närmaste tiden.

Natten mot tisdagen körde en norskregistrerad långtradare lastad med 19 ton lax av vägen i byn. Det mesta av laxen hamnade i snödrivorna.

Med chaufförens tillåtelse fick byborna i Gyljen fylla sina frysar med innehållet från långtradaren. Han klarade sig själv oskadd från dikeskörningen, uppger Norrbottens-Kurirens nätupplaga.

linköping. Svenska konsumentverket går nu vidare i sin jakt på "spåkvinnorna" Marie France och Maria Duval, eller snarare de företag som ligger bakom begrägerierna. Steg ett var att tillsammans med EU:s alla konsumentverk tillskriva blufföretagens kända adresser i ett flertal länder. Steg två tas i dagarna då alla kupongföretag i Sverige uppmanas att inte ta in reklam för Marie France/Maria Duval.

-- Rättsligt sett kan det vara olagligt att ta in vilseledande reklam, det finns ett medverkansansvar, säger byråchef Tord Pettersson vid Konsumentverket.

Marie France/Maria Duval har tidigare ofta marknadsfört sin verksamhet i de kuponghäften som då och då skickas hem som direktreklam till alla hushåll.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!