Kan man lita på märkningen?

Konsumentfrågor2002-02-12 06:01

Det är bra att fler och fler bilhandlare börjar varudeklarera sina begagnade bilar, som det faktiskt är lag på sedan 1989. Mindre bra är att handlare fortfarande betraktar varudeklarationen som något som katten släpat in.

Jag minns när Corren för sex-sju år sedan testade hur många bilhandlare i Linköping som följde lagen om VDN-deklaration på begagnat. Resultatet var nedslående. Några bilhandlare hade ingen VDN-märkning alls, medan de flesta hade fyra av tio fordon utan den här konsumentupplysningen.

Jag tror, och hoppas, att det blivit bättre med åren. VDN-skyltade begagnade bilar finns hos de flesta MRF-handlare. Det som bekymrar mig, och säkert andra konsumenter, är om deklarationen går att lita på. Åtminstone kan man få sådana funderingar när man läser om Lars Johanssons problem med sin Ford (se artikel här bredvid).

Är det så illa att handlaren fyller i formuläret om bilens skick slentrianmässigt, utan att kontrollera och testa bilen innan? En varudeklaration som inte stämmer överens med bilens skick är falsk information. Den lurar konsumenten att köpa något med fel och brister utöver det "normala".

Jag förstår mycket väl att en begagnad bil som exempelvis bedöms med beteckningen "O" (innebär att en komponent har viss försämring jämfört med normalt skick) är svårsåld. Men det går faktiskt att reparera bilen och sedan hänga på en VDN-skylt. Men det tar tid och kostar företaget pengar, förstås.

Motormännen (M) uppvaktade i höstas bilhandlare i Linköping och försökte få dem att utföra en opartisk test av begagnat. Bara några bilföretag nappade på idén, och sedan testchefen Graeme McKenzie slutat (hur många chefer har egentligen lämnat M under de senaste tio åren?) går verksamheten på sparlåga.

Corren Konsument presenterar i dag en nystart för biltester. Bilen är en stor del av vardagen och familjens hushållsekonomi, och därför bör läsaren även informeras om nya modeller på marknaden. Bilarna testas, jämförs med konkurrenterna och ges ett personligt betyg eller omdöme. Motorjournalisten Rolf Gildenlöw, som testat bilar i cirka 25 år, hälsas välkommen på konsumentsidan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!