Dåligt skydd mot mögelStatliga hemsidor diskriminerarVarning för couscousNybilsförsäljningen ökarBåtpriserna stiger kraftogtProblem vid e-handelTelia sänker minutprisernaKränkande annons för spel

Konsumentfrågor2003-06-17 03:06

FÄRGTEST. Åtskilliga färger för utomhusbruk möglar efter bara ett år, visar en delrapport från Folksams pågående test av vanliga utomhusfärger. Bland annat har den vattenburna utomhusfärgen Nya Rödfärg Special från Alcro fått mögelpåväxt. Samma sak gäller den vattenburna alkyd/akrylatfärgen Super Däck från Liwa. Kritik riktas även mot oljefärgen från Wibo, Väderö slamoljefärg som visar kraftiga missfärgningar med gula stråk. Testet är marknadens första oberoende test av utomhusfärger och ska pågå under två år.

INTERNET. De statliga myndigheternas hemsidor är inte öppna för alla. Funktionshindrade, invandrare och äldre stängs mer eller mindre ute från tjänsterna på grund av att de är för dåligt utformade, konstaterar Riksrevisionsverket i en granskning som man gjort av 92 statliga webbplatser. Inte en enda av de granskade hemsidorna uppfyller den internationella tillgänglighetsstandarden som finns för funktionshindrade. Riksrevisionsverket riktar även kritik mot att webbplatserna är svåra att finna och att de innehåller alldeles för mycket information.

HÄLSA. Två sorter av couscous saknar märkning om att de kan innehålla spår av jordnötter, enligt Tyresö kommun som belagt sorterna "Couscous with mushrooms, garlic and herbs" och "Couscous with sundried tomatoes and mediterranean herbs" från First Quality Foods med saluförbud, uppger Livsmedelsverket.

BILAR. Trots den dåliga konjunkturen säljs det bilar som aldrig förr, visar Bil Swedens senaste rapport. I maj ökade försäljningen med fyra procent jämfört med samma period förra året. Bäst säljer Volvos S/V/C70 följd av Saab 9-5, Saab 9-3, VW Golf och Renault Mégane. Även Citroën C3 är populär bland bilköparna. Försäljningen av bilmodellen har nästan tiodubblats under januari till maj jämfört med samma period förra året.

BÅTAR. Efterfrågan på begagnade båtar är betydligt större än tillgången. Under de senaste två åren har priserna stigit kraftigt, visar en sammanställning som tidningen Privata Affärer gjort. Som ett exempel tar man segelbåten Albin Ballad som kostade 72 000 kronor som ny 1972. I dag säljs den som begagnad för cirka 200 000 kronor.

INTERNET. Det är riskfyllt att handla varor via internet inom EU, visar en undersökning som Konsument Europa gjort tillsammans med konsumentkontoren i samtliga EU-länder. Sammanlagt beställdes 114 varor över gränserna samtidigt som 262 e-handlares hemsidor kontrollerades. Åtta procent av de varor som beställts levererades aldrig trots att de var förskottsbetalda. Vid retur av varor betalde nästan var tredje e-handlare inte tillbaka pengarna trots att returen skett inom ångertiden. Av de granskade hemsidorna lämnade 32 procent ingen information om ångerrätten medan 13 procent informerade inte alls om vilka avtalsvillkor som gäller. "Det krävs att man är vaksam och kritisk inför ett köp", säger Agneta Gillback, chef för Konsument Europa i ett pressmeddelande.

MOBIL. Telia sänker minutpriserna för Telia Refill från 6 kronor till 4,90 kronor på vardagar mellan 08.00--18.00. I den nya prisplanen som kallas Refill Bas ökar dock öppningsavgiften från dagens 40 öre till 90 öre per samtal. Samtidigt lanserar man ett ungdomserbjudande som ger lägre SMS-priser för de ungdomar som ansluter sig till Refill Bas.

REKLAm. Nintendo annons för spelkonsolen Game Boy Advance SP kränker kvinnorna, menar Riksförbundet Goodgame och Sveriges Konsumentråd som tillsammans anmäler tidningsannonsen till Näringslivets etiska råd mot könsdiskriminerande reklam. I annonsen finns en man och en kvinna som ligger halvnakna i en säng. Mannen spelar medan kvinnan ligger och sover. I annonstexten anges det "The second best thing to do in the dark" och sedan "Game Boy Advance SP -- for men". Anmälarna menar att annonsen baserar sig på och förstärker förlegade och sexistiska könsrollsstereotyper. Kritik riktas mot att mannen avbildas som ett aktivt subjekt medan kvinnan i likhet med spelkonsollen framställs som ett passivt objekt, ämnat åt mannens konsumtion och förnöjelse.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!