Under nästa vecka och några veckor framöver har Kolmårdens djurpark sin högsäsong. Mycket folk förväntas komma, och Mats Olsson, vd för Kolmårdens djurpark, säger att man tagit lärdom från gårdagen. Framförallt när det gäller parkeringen, som var ett problem under gårdagen.
– Det är ren trafikledning, att vi parkerade på dubbla sidor på en väg där vi bara skulle parkerat på ena. Det är ingen tvekan om att infrastrukturen här har mer att önska när det kommer så pass mycket folk som i går. Men vi har enkla förutsättningar för att göra vissa saker betydligt bättre, säger han.
Vissa andra nöjesparker har appar där man kan se om mycket folk är på plats, något som underlättar för besökare som planerar att åka på utflykt. Att bli bättre på att kommunicera om besöksläget på djurparken är något man ser över, menar Mats Olsson.
– Vi tittar över vår kommunikation både utifrån pressmeddelanden, vår egen sajt och våra egna appar, säger Mats Olsson.
Ser över kompensationsmöjligheter
Många besökare fick sitta i bilkö i timmar, för att sedan komma fram till en stängd entré. För tillresta besökare från andra delar av Sverige har frågan om kompensation varit het.
– Vi håller på att sammanställa alla scenarier från igår och försöker under dagen ha säkerställt att vi konkret har lösningar på varje initiativ.
Mats Olsson tror också att den viktigaste biten i lösningen till att undvika trafikkaos och köer till djurparken handlar om att bli bättre i nära anslutning till parken. Parkeringsmöjligheter är en del, men han vill även se förbättringar i närområdet, menar han.
När det gäller information om läget på djurparken framöver, säger Mats Olsson att man hoppas bli bättre på att kommunicera.
– Vi kommer säkerställa att vår hemsida innehåller så bra information som möjligt, både för dagen och för den närmsta tiden. Vi ska bli duktigare att meddela information dit. Vår bästa rekommendation är annars att komma så tidigt som möjligt på morgonen, säger Mats Olsson.