När Ostlänken ska byggas behöver Trafikverket hitta lämpliga förvaringsplatser för sprängstensmassorna som kommer uppstå vid tunnelbygget genom Kolmården.
Fem ytor har föreslagits, en vid Persdal, en vid Böksjön, en vid Örstad, en vid länsgränsen söder om E4 och Nyköpingsvägen, och en vid Brinken, strax väster om Torsjön.
Där, vid Torsjön, planeras för ett 15 hektar stort massupplag.
– Det skulle bli ungefär lika stort som sjön så det är inga små mängder det handlar om utan det är enorma volymer bergsmassor som ska köras hit, säger Tommy Jonsson, som bor alldeles intill det aktuella området.
Just nu är det skog där men om några år kan det alltså komma att se helt annorlunda ut.
– Det är inte acceptabelt att lägga upp ett stort berg här bakom. Det vore katastrofalt. Jag vet inte hur man tänker.
Tommy och hans fru Ann-Britt, och ytterligare ett 50-tal personer som bor runt sjön, har reagerat kraftigt på planerna.
De menar att ett massupplag kan få allvarliga konsekvenser för miljön kring Torsjön.
När det regnar kommer kväve som finns på sprängstensmassorna att läcka ut till vattendragen.
För att det inte ska hamna i Torsjön planerar Trafikverket att samla upp dagvattnet och leda ner det till Bråviken via en ledning.
– Men då försvinner en viktig tillrinning till sjön. Torsjön är väldigt grund och en normal sommar sjunker vattennivån 40-50 centimeter. Stoppas den här tillrinningen kommer det bara bli ett sumphål här till slut, säger Tommy.
Det finns även oro för att dricksvattnet i området kan komma att påverkas.
Boende och berörda framförde sina synpunkter till Trafikverket under det samråd som hölls i februari och har nu även startat en namninsamling under uppropet "Rädda Torsjön" i ett försök att påverka processen.
– Vi hoppas att Trafikverket ska inse att med de miljöambitioner de har så går det inte att lägga sprängsten på 150 000 kvadratmeter vid en badsjö. Det måste finnas en lämpligare plats för det, säger Peder Brynolf, ägare av Torstugan som ligger vid sjön, och en av initiativtagarna till namninsamlingen.
Närmare 300 personer har nu skrivit på och förhoppningen är att ännu fler ska engagera sig.
– Det här drabbar inte bara oss som bor här. På sommaren är det mycket folk som badar här och många nyttjar området för friluftsliv, säger Tommy Jonsson.
Norrköpings kommun har ännu inte sagt sitt i frågan. De arbetar just nu på ett yttrande som ska skickas in till Trafikverket under våren.
– Vi håller en tät dialog med Trafikverket kring de här frågorna och ska nu hantera yttrandet i berörda nämnder och kommunstyrelsen innan det skickas in. Vi är väldigt måna om att kommunen inte blir en bromskloss och försöker försvåra byggandet av Ostlänken. Samtidigt är det viktigt att vi gör det här ihop och att vårt perspektiv finns med. Vi kommer att belysa viktiga saker ur allmänhetens intresse, säger Josef Erixon, projektledare för Ostlänken på Norrköpings kommun.
Han menar att kommunen helst ser att massöverskottet nyttjas med en gång till pågående satsningar så att sprängstenen inte ska behöva lagras.
– Det kan vara satsningar som kommunen gör, eller Trafikverket eller någon annan. Det är en viktig pusselbit för oss. Sedan förstår vi att det är svårt att få ihop det så att det passar tidsmässigt, säger Josef Erixon.