Efter söndagens dödsolycka på Gröna Lund beslutade Kolmården på måndagen att stänga Godiståget. Detta då attraktionen har samma tillverkare som berg- och dalbanan Jetline, som spårade ur på söndagen. "Vi kommer hålla den stängd tills vi med säkerhet vet vad som hände på Gröna Lund", sa Christine Karmfalk, vd för Kolmårdens djurpark, då.
Men knappt två dygn senare beslutade man att öppna upp Godiståget igen, efter att ha haft tekniker och en extern inspektör på plats.
– De har lagt två dagar på att gå igenom varenda millimeter av det här tåget: rälsen, vagnarna och framförallt hjulpartiet. Och de har konstaterat att vårt tåg är i toppskick, säger Christine Karmfalk när vi når henne på telefon under onsdagen.
Vet ni verkligen med säkerhet vad som hände på Gröna Lund?
– Haverikommissionen går ut med information med jämna mellanrum och det de säger är att de kan se att hjul har lossnat från den främre vagnen. De vet inte riktigt varför, men det kan man i alla fall se. Så det är klart att vi har kollat extra noga på det här när vi har en berg- och dalbana från samma fabrikör.
Polisens, Gröna Lunds och haverikommissionens utredningar lär väl inte vara klara på långa vägar? Om det skulle komma fram uppgifter att det fanns ytterligare fel hos tillverkaren, vad skulle hända då?
– Det är svårt att spekulera i. Man ska komma ihåg att Godiståget och Jetline är helt olika berg- och dalbanor. Godiståget är ju en barn-berg- och dalbana och Jetline går ju i 90 km/h. De är ju olika konstruerade även om de har samma tillverkare, säger Christine Karmfalk och tillägger:
– Men kommer det fram någonting, att vi behöver kontrollera något, så gör vi ju självklart det.
Kan man verkligen vara helt säker på att det inte finns något annat fel i produktionen?
– Ja, det kan man vara. Det här är ju ett väldigt nytt, litet barntåg. Till saken hör också att när Jetline tillverkades år 1988 så var det en annan firma som tillverkade det, som sedan köptes upp av Zierer. Och Zierer tillverkade ju vårt tåg 2015. Så det är en ganska lång koppling mellan de här berg- och dalbanorna.
Christine Karmfalk känner sig helt trygg i att öppna upp Godiståget igen.
– Jag tycker att man ska se det här som att vi verkligen gav oss själva tid att tänka, fundera och verkligen gå igenom hela tåget en gång till. Så jag känner mig inte alls orolig, och gjorde jag det så skulle jag absolut inte öppna det. Utan jag kommer åka den, mina barnbarn kommer åka den. Jag betraktar den som fullständigt säker.
Fanns det något läge där ni funderade på att låta Godiståget vara stängt ytterligare några dagar?
– Vi har egentligen aldrig varit oroliga för Godiståget. Det var inte självklart för mig att vi överhuvudtaget skulle stänga attraktionen, därför att jag tycker att den är så väldigt olik Jetline i berg- och dalbanestrukturen. Men det är ju en rutinåtgärd när man har en berg- och dalbana som är tillverkad av samma tillverkare, så då gjorde vi det.
Tror ni att Kolmårdens besökare kommer våga åka Godiståget nu efter olyckan på Gröna Lund?
– Godiståget öppnade idag [onsdag]. Jag har inte fått några rapporter men det tror jag. Vi ser ju ingen avmattning i besökarantal eller antal åkande i Wildfire eller Delfinexpressen. Utan folk åker som vanligt och jag tror och hoppas att de förstår att vi är rigorösa i vår säkerhet och att det inte finns några risker.