Satsningen avslöjades under tisdagens presskonferens där Bamse själv närvarade.
- Kärnan i Kolmårdens verksamhet är att inspirera både vuxna och barn till ett livslångt engagemang för djur och natur. Med den utgångspunkten har vi velat skapa en magnet som gör att vi lyckas med den visionen, och där kommer Bamse in i bilden, säger Magnus Nilsson, vd för Kolmårdens djurpark.
Den nya satsningen, som beräknas stå klar i maj nästa år, kommer att ta upp ett närmare 20 000 kvadratmeter stort område. På området kan besökarna bland annat upptäcka Bamseskogen, Småköping och Trollskogen. En ny sjö kommer också att anläggas där Bamses egna båt Viktoria finns med som en av attraktionerna.
Under presskonferensen närvarade också Ola Andreasson, som idag driver varumärket Bamse.
- Kolmården är helt rätt miljö för Bamse. Vi är glada över den här satsningen och vi planerar att Bamses hem kommer att vara i Kolmården för en lång tid framöver, säger Ola Andreasson.
Den nya satsningen beräknas kosta 75 miljoner kronor, vilket kan anses som en dyr investering. Från djurparkens håll, hoppas man dock att Bamses Värld ska locka fler turister till Östergötland.
- Idag ses inte Östergötland som ett stort semestermål. Vi på Kolmårdens djurpark är beredda att satsa stort för att också gynna regionens besöksnäring, säger Magnus Nilsson.
Under tisdagen avslöjades också att Kolmården har ytterligare en satsning planerad. Presskonferensen avslutades därför med en inbjudan till en ny presskonferens i april, där den nya satsningen ska presenteras.