Men något klart besked om framtiden kunde varken Östgötatrafikens representanter eller Motala kommuns politiker ge när Klockrike byråd i går kväll kallat till möte.
Östgötatrafiken har dock på känn att landstinget, som håller i pengarna för den mellankommunala trafiken, kommer att prioritera tågpendlingen mellan Motala och Linköping. Trots att den blir dyrare. Men bättre för miljön.
Staplar och diagram talar sitt tydliga språk om vilka som utnyttjar dagens busstrafik mellan Motala och Linköping. Motala- och Linköpingsbor. Därefter kommer i viss mån Borensbergsbor. Medan andelen busspendlare i orter som Klockrike och Fornåsa är väldigt få.
Å andra sidan är pendeltåget, och dess tidsvinster, inget alternativ för dem. Järnvägstationen ligger ju inte precis nästgårds.
Dubbelspåret kan börja trafikeras tidigast sent 2009. Enligt Östgötatrafiken finns det ännu inga förslag på hur och var busstrafiken samtidigt måste strypas.
Motala kommun trafikplanerare Mats Demerlöv försökte dock gjuta mod i Klockrikeborna genom att hänvisa till kommunpolitikenas löften i den nyss antagna översiktsplanen:
- I den sägs ju ändå att pendlingsmöjligheterna, i alla avseenden, ska tillgodoses och att de är viktiga för Motala, påpekade han.
Politiker Kjell Fransson (fp) i Nystart Motala tänker dock infria löftet om en översyn av kollektivtrafiken för att skapa mer trafik för den summa kommunen i dag betalar, 52 miljoner.
- I dag är det vattentäta skott mellan skolskjutsar, anropsstyrd trafik, färdtjänst och den övriga kollektivtrafiken. En samordning kan ge fler turer för alla. Men om det också påverkar möjligheterna till arbetspendling, det är för tidigt att säga.