Därmed höjer han sin insats för Lantmännen från halvtid till heltid, eftersom han tidigare var vice ordförande. Sjätte generationen, med sonen Albin, får bruka släktgården i Fornåsa på egen hand.
Det är ett jätteföretag som Bengt-Olov Gunnarson nu är satt att leda.
En grön grodd är symbol för Lantmännen som omsätter nära 38 miljarder kronor. Företaget har 10 000 anställda i 22 länder och 35 000 bönder som ägare. Verksamheten drivs i en mängd bolag, och varumärkena är ännu fler, exempelvis Kronfågel, Doggy, Aspen, Hatting, Schulstad, Kungsörnen, Go Green, Korvbrödsbagarn och Bonzita.
Bengt-Olov Gunnarson gläder sig åt att få vara med och påverka och styra inriktningen, med målet att Sverige ska ha ett livskraftigt jordbruk.
- Grundförutsättningarna är väldigt goda, men utvecklingen har inte varit bra, säger han.
Som ordförande har han en viktig roll när det gäller att bygga Lantmännens strategi:
- Vad ska vi syssla med och hur mycket pengar kan vi tjäna? Det gäller också att fånga upp vad ägarna vill.
Läs mer i tisdagens Corren.