Drygt 20 enskilda bolag är i dag knutna till Taxi Motalas paraplyorganisation.
Ett av dessa är Klockrike taxi som funnits i cirka 80 års tid. Sedan 1981 ägs företaget av Kjell Larsson som tillsammans med sin syster Åsa Bengtsson driver verksamheten.
- Nu blir vi av med alla våra tjänster, säger Åsa Bengtsson som i dag utför både kör färdtjänst och skjutsar barn i Klockrike och Fornåsa till skolan.
Hon är både ledsen och arg över den uppkomna situationen även om hon kan förstå att man går efter lägsta anbud i en upphandling mellan flera olika parter. Vad hon däremot vill är att uppmärksamma kommunen på vilka konsekvenser det får för små företag på landsbygden.
- Här går ett företag i graven.
Åsa Bengtsson poängterar också att den sociala kontakt som uppstår på landsbygden mellan chaufförer, barn och vuxna är väldigt viktig och upplevs som trygg.
- Vi kan trösta barnen och föräldrarna kan ringa direkt till oss när de vill något.
- Det här handlar inte bara om att jag blir av med ett arbete. Begreppet levande landsbygd, vart tog det vägen?
Den särskilda kollektivtrafiken handlas upp i ett så stort paket att små företag inte har chans att lämna några anbud.
- Det hade varit bättre om det varit en upphandling för varje skola, anser Åsa Bengtsson.