Ett stort upplag av timmer har hittills räddat produktionen av sågat virke. Hur länge det räcker är svårt att få veta eftersom personalen vid Kindasågen är belagd med munkavle.
Inte ens platschefen Lennart Englund får göra några uttalanden när det gäller inkommande leveranser eller timmerlagrets storlek. I stället måste han hänvisa till Södrakoncernens transportchef Olle Ankarling i Växjö. Men trots ihärdiga försök lyckades Corren inte få någon kommentar från honom på tisdagen.
Bakom transportstoppen ligger en två veckor lång konflikt mellan Södra skogsägarna och ett 70-tal åkerier som är organiserade i Träfrakt AB i Växjö.
Åkarna var i söndags eniga om att stilleståndet ska fortsätta. Innan timmerbilarna börjar rulla igen vill åkerierna att ramavtal tecknas mellan Södra och Träfrakt. Södra försöker å sin sida att få till stånd enskilda uppgörelser med åkarna.
Läget var fortfarande låst i går, men enligt Peder Letell vid Träfrakt fördes "vissa" samtal mellan parterna.
-- Åkarna har fått ett erbjudande från Södra, men vi har inte tagit ställning till hur vi ska göra.
Under tiden står lastbilarna stilla, timmer och massaved ligger kvar i skogarna och på flera av Södras sågverk börjar timmerlagren att ta slut. Följden blir att sågverken måste dra ner på eller till och med tillfälligt upphöra med produktionen.
Frågan är hur länge parterna i konflikten orkar hålla ut. Peder Letell tror att det rör sig om ytterligare en vecka.
-- Sågverken har klarat sig längre än vi trodde, men snart börjat de nog skrika efter leveranser. Vi hoppas på en snar lösning eftersom åkarna är hårt pressade nu när deras bilar står stilla.
Under tvistens gång har ett rykte spridits att hälften av åkerierna inom Träfrakt skulle ha tecknat enskilda avtal med Södra.
-- Men det kan vi med kraft dementera, säger Peder Letell.
Han säger också att tredje part, trävarukunderna, inte märker av konflikten. Åtminstone inte så här långt.