Viktigt vägval väntar

Siktet är inställt mot öster. Men vem sneglar åt väster för att hitta en korridor för en förbifart utanför Kisa?

Bortom bebyggelsen. En västlig dragning av riksvägen skulle tangera Egnahemsområdet, Hargs gård och skogarna kring gårdarna Hökhult och Froghult.

Bortom bebyggelsen. En västlig dragning av riksvägen skulle tangera Egnahemsområdet, Hargs gård och skogarna kring gårdarna Hökhult och Froghult.

Foto: Torbjörn Lindqvist

KISA2014-07-03 06:45

Dåvarande Vägverket har gjort det, säger Peter Fredriksson, långsiktig planerare vid Trafikverket i Jönköping.

– Jag tror man har tittat på alla tänkbara lösningar, både i stort och smått.

Peter Fredriksson hänvisar till förstudien ”Riksväg 34 förbi Kisa” från 1996.

Där konstaterar Vägverket att en västlig förbifart inom rimligt avstånd från Kisa tätort ”knappast” är möjlig.

Dels med tanke på topografi och bebyggelse, dels de natur- och kulturvärden som finns i trakten.

Från skyddsvattentäkten vid Bjerkeryd via Tolvmannadalen, Föllingsö, Bäckområdet och vidare över skogs- och åkermark nordväst om villorna i Egnahemskvarteren för att slutligen landa vid Köleforsbron.

– Det blir besvärligt med höjdskillnaderna i terrängen och de känsliga miljöerna i området.

I förstudien nämns bland andra Föllingsö odlingslandskap, Hargs herrgård och Östorps Tyskstuga från 1800-talet, Klevsfalls välhävdade kulturlandskap och Hökhults by.

Dessutom skulle en dragning av riksväg 23/34 väster om Kisa sannolikt bli rundare (se karta) och ”väsentligt mycket längre” jämfört med en rakare sträckning öster om samhället, säger Peter Fredriksson.

– Det här handlar om en övergripande väg som ska bli betydelsefull för den långväga trafiken. Om det då tar längre tid att köra runt finns risken att trafikanter väljer att köra igenom Kisa istället.

Den så kallade Kalmarvägen genom södra Östergötland har förbundit Stockholm och Kalmar i flera hundra år.

Förbindelsen har gått från en enkel ridstig till en betydelsefull rikshuvudväg. Vilket betonas i förstudien från 1996 i följande ordalag:

”Här drog härerna fram under Dackefejden, då det betydelsefulla slaget om Kisa stod 1542. Här red drottning Kristina fram då hon lämnade Sverige, och här red Karl XI då han skulle besöka Karlskrona”.

I dag är det framför allt en omfattande biltrafik som drar fram på vägstråket genom Kisa. Mest påtaglig är den tunga trafiken som ökar från år till år.

Åtskilliga transporter rullar dessutom tätt intill oskyddade fotgängare, cyklister och byggnader samt genom bostadsområden.

Kinda kommun anser i förslaget till fördjupad översiktsplan att den viktigaste åtgärden är att dra riksvägen utanför samhället.

I takt med expansionen vid industriområdet i Tolvmannadalen ökar också behovet av en sydvästlig väglänk mellan riksvägen och länsväg 134 mot Ydre och Eksjö.

Därmed har de halvsekellånga diskussionerna och planerna på en förbifart fått ytterligare ett ben att förhålla sig till.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!