Utredning bortser från Stångådalsbanan

Utredningen kring Ostlänken struntar i Stångådalsbanans anslutning till Linköpings nya centralstation. Det får kommuner utmed banan att resa ragg.

Foto: Torbjörn Lindqvist

KISA2014-03-07 15:03

– Det är synnerligen förvånande att Trafikverkets utredare inte har tittat en meter söder om Linköping, säger Michael Leijonhud vid Infrastrukturkansliet i Hultsfred (se faktaruta).

Kritiken mot utredningen kring Ostlänken genom centrala Linköping framförs i ett remissvar från samtliga medlemskommuner utom Linköping.

Trafikverket försvarar sig med att det pågår en studie över Stångådalsbanan under 2014. En oacceptabel förklaring, enligt Michael Leijonhud.

– Det är en studie som syftar till att ytterligare stärka Stångådalsbanans utveckling. Men där finns inte kompetens att visa hur en anslutning i Linköping ska se ut. Naturligtvis är det Trafikverket som ska hantera den frågan.

I remissvaret betonas att det är en "självklarhet att banan är och ska vara en integrerad del av det statliga järnvägsnät som Trafikverket förvaltar".

– Något annat vore väldigt konstigt, säger Michael Leijonhud.

– Annars är det som att sätta en stockbock över spåret vid Linköping så att det inte går att köra längre.

Peter Linnskog, regionchef vid Trafikverket, konstaterar att det finns en anslutning, men att det är oklart hur och var den hamnar i framtiden.

Hur ser Trafikverket på Stångådalsbanan generellt?

– Den ena ytterligheten är att bygga ut till fullvärdig standard. Den andra är att överväga om banan är samhällsekonomiskt lönsam.

Vad ligger närmast?

– Ur ett nationellt perspektiv är det en lågtrafikerad bana och egentligen har den inte hög prioritet.

Enligt Peter Linnskog är det tämligen gott om resenärer Kisa-Linköping och på den sydligaste delen mot Kalmar.

– Mitt på banan är det desto ödsligare.

Kan en upprustning av Stångådalsbanan ändra på det?

– Det bli säkert några fler som väljer det alternativet. Samtidigt finns det redan i dag en snabb och bra förbindelse Kalmar-Alvesta för dem som ska vidare mot Stockholm eller söderut.

Det är inget alternativ för människor i södra Östergötland?

– Då finns Stångådalsbanan mot Linköping.

Det är långt i från kommunernas ambitioner om snabbare och modernare tåg på en upprustad bana.

Michael Leijonhud igen.

– Stångådalsbanan ska kunna stanna på positioner i Linköping så att man smidigt och snabbt kan byta till tåg mot Mjölby eller Stockholm.

Förhoppningen är även att banan blir elektrifierad och öppen för godstrafik.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!