Som ordförande för samhällsbyggnadsnämnden (SBN) står han inför ett budgetår med ett sparkrav på 2 000 000 kronor. Vid tisdagens sammanträde tog han, och resterande ledamöter, ett enigt beslut om den första besparingsåtgärden. Genom att "digitalisera och modernisera" turismverksamheten kan den fysiska turistbyrån i Kisa stängas för att under de tre mest intensiva sommarmånaderna byggas upp på annan plats – i någon av kommunens andra lokaler. Förändringen beräknas spara 300 000 kronor under 2021 och 350 000 kronor om året från och med 2022.
– Jag tycker inte att det är besparingen som står i fokus här utan det handlar om att vi ser över hur verksamheten ska bedrivas och ser där en möjlighet att digitalisera och modernisera, förklarar Österling och fortsätter:
– Förvaltningen ser att den digitala informationen är fullgod under nio månader av året och har också tänkt att just kommunhuset i Kisa kanske inte är det första stället man kommer till som besökare i Kinda. Därför kommer de även titta på andra möjligheter – var finns våra besökare och var är det mest effektivt att vi finns fysiskt under sommarsäsongen?
Ser ni några risker med besparingen?
– Vid verksamhetsförändringar finns det ju alltid en risk att man inte uppnår intentionen men det får man isåfall titta på framöver och utvärdera. Det här är ett förslag från förvaltningen om hur de vill hantera sin verksamhet och politiskt ser vi positivt på att digitalisera och modernisera – bland annat genom vår turisthemsida.
Innebär det några uppsägningar – eller vad är det egentligen som sparas?
– Det innebär ingen uppsägning i dagsläget men däremot innebär det nog att man går ned i arbetstid. Resten av besparingen görs då vi inte längre har en avsatt plats och i digitaliseringen handlar det också om fysiska broschyrer och vilken typ av annonsering vi ska göra och inte göra. Det handlar också om vilka evenemang man avser genomföra.
Turismansvariga Ann-Louise Södersten, som arbetat på kommunen i över 20 år, kommenterar åtgärden så här:
– Man kommer fortsatt kunna ta kontakt med mig via telefon och mejl under hela året men självklart är jag orolig över att det här ska påverka vår tillgänglighet och vårt värdskap gentemot besökare negativt. Det handlar också om vår möjlighet att vara ett stöd till näringslivet och aktörer inom besöksnäringen.