Det är vägavsnittet mellan Vagngatan och korsningen Villagatan/Västra vägen som berörs.
Sänkningen är en av flera åtgärder för att höja trafiksäkerheten på Grönedegatan. Yngve Blomberg, miljö- och byggchef i Kinda kommun, förklarar varför:
– Det är många skolbarn, dålig sikt, brant backe, trångt och mörkt och halt vintertid. Både cyklister och gångare trängs ut i trafiken.
Sedan tidigare är hastigheten sänkt till 30 km/tim även mellan Linnégatan och Ulrikagatan i höjd med förskolan Himlabacken.
Skenbar genväg
Dessutom är gatan stängts av som genomfartsled för tung trafik. Den som litar på sin gps för att nå den kortaste vägen mellan riksväg 23/34 och länsväg 134 vägleds nämligen in på Grönedegatan. En smal och backig genväg som lätt kan bli en senväg.
Frågan om Grönedegatans brister och faror ur trafiksäkerhetssynpunkt har diskuterats i nio år.
Det började hösten 2006 när en projektledare vid dåvarande Vägverket föreslog att delar av gatan skulle enkelriktas.
Berörda i området protesterade mot planerna. Efter samtal och diskussioner valde därför kommunen att hitta andra lösningar.
Huvudled upphör
Nu väntar ytterligare åtgärder inom en snar framtid.
Dels ska delar av Grönedegatan breddas och kompletteras med en gång- och cykelväg, dels ska gatans status som huvudled upphöra.
Den backiga vägsträckan är en av de äldsta i Kisa (se faktaruta).
För drygt 100 år sedan dominerades bebyggelsen i området av kristna samlingslokaler där sockenkyrkan hade sällskap av Frälsningsarmén, Tabor, Sion och Missionskyrkan.