Riskabel genväg tas bort - om ett år

En dödsolycka inträffade för två år sedan. Först nästa år försvinner den obevakade järnvägsövergången vid norra infarten till Kisa.

Farligt. Tågen håller förhållandevis hög hastighet vid den obevakade övergången.

Farligt. Tågen håller förhållandevis hög hastighet vid den obevakade övergången.

Foto: Torbjörn Lindqvist

KISA2014-11-27 06:30

Det var morgonen den 13 november 2012 som en man från Kisa blev påkörd av tåget. Han var på väg till sitt arbete och ledde sin cykel genom en

gångfålla för att korsa järnvägsspåret.

Den riskabla övergången hade då varit på tapeten en längre tid. Enligt avtal med Trafikverket från 2009 skulle passagen få en säkrare utformning,

men ärendet föll mellan stolarna på statlig nivå.

Efter olyckan 2012 höjdes röster för att passagen skulle tas bort.

Corren rapporterade i mars i år om överläggningar mellan Kinda kommun och Trafikverket. Men fortfarande är den obevakade övergången kvar.

Frågan är varför.

– Vi planerar för åtgärder och inväntar just nu beslut från Lantmäteriet angående vår ansökan om att upphäva servitut vid området, säger Lars Jonsson, biträdande projektledare vid Trafikverket.

När beslutet vunnit laga kraft kan Trafikverket slopa övergången och inleda bygget av en ny trafiklösning på platsen.

Enligt Lars Jonsson blir det en gång- och cykelväg mellan järnvägen och riksväg 23/34 som löper parallellt. Från Shellmacken till avtagsvägen mot Karlebyområdet och den bevakade järnvägsövergången som finns där.

Dessutom sätts ett två meter högt staket upp mellan järnvägen och riksvägen för att förhindra att människor genar över spåret.

– Detaljerna blir helt klara utifrån det beslut som Lantmäteriet fattar, säger Lars Jonsson.

Enligt Hans Sävenhed, analytiker vid Trafikverket, är det få som nyttjar den obevakade gångfållan.

– Jag räknade en morgon och det var fyra personer som använde den. Då är det inte försvarbart att sätta upp bommar eftersom det finns en bevakad övergång bara några hundra meter norr ut.

Lars Jonsson säger att byggstarten är beräknad till "någon gång" under 2015. Om inte Lantmäteriets beslut överklagas.

– Därför vågar jag inte säga något mer bestämt. Men kanske att vi kommer i gång efter sommaren.

I samband med bygget ska även problemet med stora vattenpölar på riksvägen vid avtaget mot Karlebyområdet åtgärdas.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om