Överläggningar med Trafikverket är inne i ett avgörande skede. Parterna möts i dag för att ta ytterligare ett steg i planeringen.
Tre delarDen tänkta trafiklösningen innehåller tre delar som kan bli verklighet under våren.
* Cykel- och gångpassagen tas bort.
* Ett cirka 350 meter långt staket sätts upp mellan järnvägen och riksväg 23/34.
* En kortare gång- och cykelbana byggs på östra sidan om riksvägen i höjd med Engströms (tidigare Motorcentrum) och Karlebyvägen.
Ett fåtalRoger Erlandsson välkomnar idéerna.
– Kan vi inte få till en säker övergång är det bättre att leda trafiken till den övervakade övergången med bommar vid infarten mot Kindasågen.
Stängningen av gång- och cykelpassagen berör bara ett fåtal trafikanter, enligt Roger Erlandsson.
– Trafikverket har gjort en kontroll som visar att det bara är två, tre personer som använder den.
Mellan stolarnaDen riskabla övergången har varit på tapeten en längre tid.
Enligt ett avtal med Trafikverket från 2009 skulle passagen få en säkrare utformning, men ärendet föll mellan stolarna på statlig nivå.
Med facit i hand är det bara att beklaga.
DödsolyckaMorgonen 13 november 2012 blev en man från Kisa påkörd av tåget.
Han var på väg till sitt arbete och ledde sin cykel genom gångfållan för att korsa järnvägsspåret.
Vid olycksplatsen löper järnvägen och riksväg 23/34 parallellt med varandra.