Överkörd i tågfråga

Det ser mörkt ut för en upprustning av Stångådalsbanan. Kindas kommunalråd Hans Måhagen (S) är besviken.

Frostigt. Trafikverkets kalla attityd till tågtrafiken på Stångådalsbanan väcker känslor.

Frostigt. Trafikverkets kalla attityd till tågtrafiken på Stångådalsbanan väcker känslor.

Foto: Peter Jigerström/arkiv

KISA2017-01-24 07:00

– Det är direkt tragiskt och blir negativt för hela sträckan mellan Linköping och Kalmar.

Dråpslaget kom i fredags.

En modernisering av Stångådalsbanan finns inte med i Trafikverkets planer över satsningar på nationell tågtrafik de närmaste åren.

Hans Måhagen befarar att det kan leda till att banan försvinner på sikt.

– Den är ju dålig bitvis redan i dag med sträckor där det råder nedsatt hastighet.

Han hade hellre sett en statlig satsing på modernare räls och fordon.

– Med en upprustad bana skulle det gå fortare med tåg än med buss (mellan exempelvis Kisa och Linköping).

Han lyfter även blick och resonemang mot den planerade höghastighetsbanan Linköping-Stockholm.

– Om vi för Kindas del ska ha någon nytta av Ostlänken måste det finnas en snabb anknytning med angörning till den nya banan vid Linköping.

Hur tänker du agera i frågan gentemot dina partikolleger i regering och riksdag?

– Jag har haft kontakt med Johan Andersson (ledamot i riksdagens trafikutskott) och funderar som bäst på om jag ska ta en ny kontakt.

Hans Måhagen tycker att intresset från S-kamraterna i regering och riksdag är minimalt när det gäller Stångådalsbanan.

– Man känner sig överkörd. Det är ingen uppifrån som frågar efter vad vi tycker ute i kommunerna. Det är dåligt.

Hans kritik spiller även uöver på länsnivå.

– Vi har varit kritiska till att regionen är så njugg.

I Kalmar län är det precis tvärt om. Där råder total enighet om fördelarna med att Stångådalsbanan rustas upp.

Trots en mer återhållsam attityd hos Region Östergötland finns numera en skriftlig överenskommelse med Kalmarregionen.

Parterna är överens om att en modernisering av banan skulle ge kortare restider, ökade möjligheter för arbets- och studiependling samt klimatneutrala transporter med tåg som drivs med fossilfria bränslen.

– Det är ett avtal som pekar ut vart vi vill och är en viktig pusselbit, säger Michael Leijonhud vid Infrastrukturkansliet i Hultsfred som verkar för tågbanans bevarande och upprustning.

Frågan är ändå vad som händer med järnvägsträckan utan upprustning.

Jonas Bruce är ansvarig vid Trafikverket för järnvägsunderhållet på Stångådals- respektive Tjustbanan.

– I mitt perspektiv handlar det inte om att vi upphör med underhållet eller sänker ambitionsnivån. Däremot finns det inga planer på standardhöjningar.

Leijonhud delar uppfattningen att nuvarande standard kan bevaras.

Räcker det?

– Nej, inte om vi ska vända allmänhetens resande. Det är för mycket dunkelidunk och det är heller inte bra för fordonen. En tredjedel av banan är ändå i förbaskat gott skick och det skulle enkelt gå att göra hastighetshöjande åtgärder.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om