I mitten av oktober godkÀndes bygglovet för kommunens och bostadsbolaget Kindahus gemensamma satsning. Deras intention Àr att bygga en 20 gÄnger 10 meter stor padelanlÀggning i parkomrÄdet och dessutom anlÀgga parkeringar strax intill. Planarkitekten Susanna Dahlman, som bor bara ett stenkast bort, kritiserar projektet i en rad olika punkter.
â Det finns redan privata aktörer som vill bygga en padelhall i Kinda och dĂ„ förstĂ„r inte jag varför kommunen ska investera kommunala medel. Man tar det som man skriker högst om just nu och jag förstĂ„r inte varför de inte kan utgĂ„ frĂ„n de planer och skisser som redan finns för omrĂ„det och gĂ„ vidare med dem istĂ€llet, förklarar hon.
En sak som Dahlman Àr bekymrad över Àr bullernivÄn - som Ànnu inte har analyserats eller varit föremÄl för utredning. Enligt henne Àr padelsporten bÀst lÀmpad för inomhusutövning och det ljud som uppstÄr nÀr bollen slÄs mot plexiglaset tror hon kommer överskrida de riktvÀrden som statliga Boverket har slagit fast. "Följaktligen sÄ blir kommunens bedömning att ökad aktivitet runt anlÀggning, som bidrar med ljud, inte kommer att pÄverka nÀrliggande bebyggelse avsevÀrt bristfÀllig och felvisande", skriver hon i sin överklagan av bygglovet.
â Banan Ă€r planerad pĂ„ tok för nĂ€ra bebyggelse. Om de ska gĂ„ vidare med det hĂ€r förslaget mĂ„ste en ordentlig bullerutredning genomföras, fyller Dahlman i nĂ€r vi ses vid Kullaparken.
En annan sak som hon motsÀtter sig kraftigt Àr de tÀnkta parkeringarna. Att tillfarten kommer att ske via en gÄng- och cykelvÀg och att den dessutom kommer att korsa den pulkabacke som fÀrdigstÀlldes under 2019 ser hon som problematiskt. "Om detta genomförs visar kommunen tydligt att de prioriterar nÀrhet till parkeringsplats framför barns möjlighet till fri rörlighet och sÀkra lekmiljöer", konstaterar hon i överklagan.
â Jag bor i nĂ€rheten och jag vill kunna lĂ€ra min dotter att cykla i en trygg miljö, och dĂ„ Ă€r Kullaparken den bĂ€sta platsen att göra det pĂ„. Nu vill kommunen öka biltrafiken och det Ă€r vĂ€ldigt olĂ€mpligt, menar Dahlman och fortsĂ€tter:
â Det handlar ocksĂ„ om vilket samhĂ€lle vi vill skapa. Vill vi skapa ett samhĂ€lle dĂ€r bilar kör överallt?
Trots allt Àr Dahlman positiv till att Kullaparken utvecklas.
â Jag Ă€r inte emot att det byggs nĂ„got, jag Ă€r bara kritisk mot just det hĂ€r förslaget, avslutar hon.