Olycksdrabbat stråk på ombyggd riksväg

Fem krascher på kort tid. Olyckorna på ombyggda riksväg 23/34 får Kindas räddningschef Thomas Blixt att bekymrat höja på ögonbrynen.

Separerad trafik. Delar av riksvägen mellan Kisa och Rimforsa är numera mötesfri.

Separerad trafik. Delar av riksvägen mellan Kisa och Rimforsa är numera mötesfri.

Foto: Torbjörn Lindqvist

KISA2014-11-21 07:00

– Det skulle bli en trygg och säker 2+1-väg, men så ser det inte ut, säger Thomas Blixt.

Han hänvisar till statistik som visar att bilister av olika anledningar brakat in i mitt- och vajerräcken vid fyra tillfällen sedan mitten av augusti. Samtliga på sträckan Slätmon och Rimforsa. I samma område har även en allvarlig kollision inträffat mellan bil och buss.

– Peppar, peppar har det än så länge inte inträffat någon dödsolycka, säger han med betoning på "än så länge".

"Farliga utfarter"

Blixt ser flera brister på den ombyggda vägen.

– Det är för korta omkörningssträckor och väldigt många farliga utfarter från den omgivande landsbygden.

Följden blir att bilister får svårt att köra om större fordon. Det hände vid den senaste olyckan i tisdags när en bilförare kraschade mot mitträcket i bergspasset norr om Slätmon.

Chanstagningar

Nils-Åke Göransson kör linjebuss för Östgötatrafiken på sträckan Kisa-Linköping.

– Det är ofta tillbud vid omkörningar. Det är ju skyltat ordentligt, men det finns de som chansar och som kör om så fort de har en buss eller lastbil framför sig.

En fälla, enligt Thomas Blixt, är även de många utfarterna till riksvägen där mitträcket skymmer sikten.

Han är även kritisk till att körfälten är smala, vilket inger en känsla av instängdhet.

– Det är som att köra i en fålla.

Begränsat utrymme

Torbjörn Arvidsson, projektledare för vägbygget mellan Kisa och Rimforsa, förstår känslan.

– De smala sektionerna har med utrymmet och miljön att göra.

Frågan är hur han ser på den övriga kritiken.

– Syftet med vägen är att förhindra de allvarligaste mötesolyckorna. Tanken var ju inte att den skulle skapa olyckor.

Korta omkörningssträckor?

– Jag tycker de flesta är förhållandevis bra. Här handlar det om beteende. Man är ju inte skyldig att köra om bara för att det är tvåfiligt. Det gäller hela tiden att anpassa sig som trafikant.

Lärdomar

Vad gör ni om olyckorna fortsätter?

– Jag har svårt att se att vi gör om något. Samtidigt kan vi inte strunta i det som skett. Här finns lärdomar vi kan dra som jag ska föra vidare till teknikstöd och planerare vid Trafikverket.

– Vi skulle kunna ha färre utfarter och anslutningar, men det ska vägas mot vad de boende vill.

Hur vanligt är det att olyckor ökar inledningsvis på ombyggda 2+1-vägar?

– De har funnits i cirka femton år, men det finns ingen statistik över det.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om