Nya bolaget ska ge fler turister

Kinda Experience föddes under Växtkraft Kindas beskydd. Nu lever turismprojektet vidare som aktiebolag.

Foto: Jurek Holzer / TT

KISA2016-01-29 21:00

Det är Bygdeutveckling Sverige AB som har köpt hemsidan och namnet Kinda Experience av Växtkraft Kinda.

Övergången presenterades inför ett 20-tal entreprenörer inom service- och turismbranschen vid en träff på Kinda lärcentrum i Kisa nyligen.

Syftet är att tjäna pengar och att utveckla turismen i Kinda, enligt bolagets vd Lars Karlsson, Rimforsa.

– Det finns en stor potential i Kinda.

Han tänker närmast på det geografiska läget med närhet till Astrid Lindgrens värld i Vimmerby, Flygvapenmuseet i Linköping och Kolmårdens djurpark strax utanför Norrköping.

– Det är ett strategiskt läge.

Tanken är att marknadsföra Kindas turismföretag i Sverige, men målet är även att ta steget vidare till Holland, Belgien och Tyskland.

Det stora lockbetet och trumfkortet är Kindas natur som i turistsammanhang ofta kallas för södra Sveriges vildmark.

– Vi ska i första hand jobba med paket som erbjuder olika typer av upplevelser, säger Lars Karlsson.

– Då är boendet en viktig del. Utbudet är svåröverskådligt och varierar i kvalitet. Där kan vi stötta stuguthyrare, både stora som små.

I bolagets styrelse ingår även Jan Österling och Mikael Österling, båda Fågelsrum, Horn.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om