– Det innebär att man måste ringa och beställa sin resa. Det ska man göra senast en timme innan man vill resa, men upp till två veckor i förväg, säger Östgötatrafikens trafikledningsrepresentant Madeleine som inte vill uppge sitt efternamn.
Man ringer nummer 0771-71 10 20 och uppger var man vill bli hämtad och lämnad. Man får sedan besked om när bussen kommer. Alla hållplatser för tidigare linje 290 ligger kvar som mötespunkter, och några tillkommer (se lista över mötesplatser i informationsrutan). Det går även att resa på lördagar.
– Bussen kommer att ta sex personer. Färdväg och antalet stopp under resan baseras på inkomna beställningar, säger Madeline.
På servicelinjer gäller samma biljetter som i den allmänna kollektivtrafiken. Det går inte att köpa biljett ombord. Istället köps biljetten via Östgötatrafikens app eller hos deras ombud, Coop Kisa.
Det kommer alltså att vara möjligt att ta sig till fler ställen från och med den 17 juni. Man behöver dock inte lära sig alla mötesplatser utantill. Om man inte vet vilken mötespunkt man har närmast sig, kan man istället uppge sin adress. Då berättar beställningscentralen vart man ska gå.
Linjerna är öppen för alla men för färdtjänstkunder och övriga kunder gäller olika regler. En vanlig kollektivtrafikresenär hämtas och lämnas vid mötespunkterna. Den som är beviljad färdtjänst kan, beroende på legitimering som beslutats av handläggare, bli hämtad vid sin bostadsadress.