Industrikoncernen Södra, som i sin senaste Ärsrapport redovisar en nettoomsÀttning pÄ 33,4 miljarder kronor, har tidigare meddelat att man ska utreda möjligheten att ersÀtta sÄgverket i Kisa med en helt ny anlÀggning.
Av det man gick ut med dĂ„ framkom inte hur mycket större produktionen skulle kunna bli med det tilltĂ€nkta verket. DĂ€remot framgĂ„r det av dokument som inkommit till LĂ€nsstyrelsen Ăstergötland.
DÀr stÄr det att Södra wood Kinda, företaget bakom sÄgverket, avser att gÄ frÄn dagens produktion pÄ runt 200 000 kubikmeter trÀvaror Ärligen, till 500 000 kubikmeter. Detta ska ske stegvis fram till Är 2032.
Med dagens produktion kommer ungefÀr 9 000 timmerbilar per Är till sÄgverket. Skulle Ärsproduktionen öka till 500 000 kubikmeter skulle det istÀllet krÀvas cirka 22 000 timmerbilar, bedömer företaget. Utleveransen av fÀrdiga produkter vÀntas öka frÄn 4 000 till 8 400 lastbilar.
Dokument dÀr allt detta gÄr att lÀsa Àr ett sÄ kallat samrÄdsunderlag. Tanken Àr berörda parter, som kommunen, ska ta del av det och komma med inspel pÄ vad som behöver beaktas om ett nytt sÄgverk ska byggas. Det Àr lÀnsstyrelsen som fattar beslut om tillstÄnd för att utvidga verksamheten.
Vad tittar ni pÄ frÀmst för att bedöma om ni ska avslÄ eller bevilja ansökan?
â För sĂ„gverk Ă€r det ett antal miljöfrĂ„gor som typiskt sett har störst betydelse, sĂ€ger Axelsson, och nĂ€mner bland annat utslĂ€pp i vatten och markföroreningar som exempel, sĂ€ger Karl-Martin Axelsson, miljöskyddshandlĂ€ggare pĂ„ LĂ€nsstyrelsen Ăstergötland.
Han nĂ€mner ocksĂ„ transporterna som en aspekt man tar hĂ€nsyn till â hur anslutningsvĂ€garna ser ut och vilka bostĂ€der som finns i nĂ€rheten. Men det Ă€r ingen bedömning som Ă€r klar Ă€n sĂ„ lĂ€nge.
â Vi sĂ€ger varken bu eller bĂ€ om utgĂ„ngen, men noterar att det Ă€r en frĂ„ga som vi behöver utreda.
Hur lÄng tid det kan ta efter att en ansökan inkommit till det att beslut om tillstÄnd fattas varierar. MÄlet Àr att det ska ske inom ett halvÄr.
Södra wood Kinda ber att fÄ svara pÄ vÄra frÄgor pÄ mejl. Via ombud svarar Magnus Fransson, platschef.
Enligt företaget skulle de tiotusentals extra timmertransporter som sÄgverksplanerna innebÀr gÄ via en annan rutt Àn via vÀg 134 och genom Kisa samhÀllet, som Àr fallet idag.
"Med den ökning som anges i förprojektet kommer trafik i huvudsak komma frÄn nord och nordvÀst och transporter sker inte genom samhÀllet", skriver man i mejlet.
"KindasÄgens kunder Àr i huvudsak lokaliserade norrut, ökningen kommer pÄ samma sÀtt ske i samma riktning. Transport av fÀrdig vara sker via vÀg 34 mot Linköping och gÄr ej genom samhÀllet."
FrÄn 9 000 till 22 000 inkommande timmerbilar Ärligen, kan infrastrukturen i och runt Kisa klara det?
"I den miljökonsekvensutredning som ingÄr som en del av tillstÄndsansökan kommer denna frÄga att utredas."
Nya rastplatser, tankplatser eller annan utbyggnad av stödjande infrastruktur Àr inte aktuellt vad det verkar.
"Idag tyder de utredningar som gjorts pÄ att det inte ska behövas vidtas nÄgra sÄdana ÄtgÀrder."
PÄ frÄgan om det hade varit ett alternativ att bygga det nya verket pÄ en helt annan ort ges inget helt klart svar. Man skriver i mejlet:
"Södras uppfattning Àr att lokalisering ska vara pÄ nuvarande plats."
I nÀsta mening stÄr det:
"I den miljökonsekvensutredning som ingÄr som en del av tillstÄndsansökan ska lokaliseringsfrÄgan utredas."