På flera skolor i landet används så kallade studiecoacher för att skapa bättre förutsättningar för mentorskapet. Nu har man testat detta på Värgårdsskolan.
– Studiecoacherna är personal som redan finns på skolan. Vi har inte rekryterat nytt utan valt lämpliga personer inom vår organisation som är duktiga på relationer och socialt arbete. Det kan vara fritidsledare till exempel, säger Johannes Kullered som är rektor på Värgårdsskolan.
Grundidén är att flytta det tidskrävande mentorskapet från lärarna till studiecoacherna.
Tack vare studiecoacherna har man snabbare kunnat ta itu med problem som drabbar elever.
– Så att inte telefonsamtal eller andra ärenden hamnar i framtiden, nästa dag, i övermorgon eller rinner ut i sanden. På det här sättet kan vi ta tag i sakerna i dess linda, säger Johannes Kullered.
Det handlar om socialt arbete, frånvaro, konflikter och trygghetsärenden.
– Studiecoacherna ska fånga upp, coacha, stötta och se de individuella behoven hos eleverna så att lärarna kan fokusera på deras kärnuppdrag som är att planera och genomföra undervisning, säger han.
Ännu har inte en formell utvärdering av studiecoacherna gjorts.
– Men preliminärt så kan vi se att det fallit väl ut utifrån de målsättningar vi hade.
De lärare som inte längre har mentorskap har fått fler undervisningstimmar.
– Detta är ett sätt att använda lärarna till det som de är bra på. Lärarna själva beskriver det som en positiv växling och vi har fått flera positiva föräldrareaktioner.