Lömska isar för långtur

Skridskoisarna just nu är som vädret. Opålitliga, omväxlande och rentav livsfarliga för den som är ovarsam.

©SCANPIX SWEDEN, 2000-12-26.
Skridskoåkning på tunn is. 
Skridskopremiär i Stockholm. Långfärdsskridsko och en sol på vinter-himmel.
Foto: Yvonne Åsell/SCANPIX
Code: 30202

©SCANPIX SWEDEN, 2000-12-26. Skridskoåkning på tunn is. Skridskopremiär i Stockholm. Långfärdsskridsko och en sol på vinter-himmel. Foto: Yvonne Åsell/SCANPIX Code: 30202

Foto: Yvonne Åsell/TT

KISA2015-01-17 09:00

Stormbyar och vindstilla. Fryskallt och plusgrader. Regn och snö. Januarivädret så här långt är som en påse godis. Ömsom surt, ömsom hårt.

Det innebär största möjliga försiktighet vid turer på långfärdsskridskor när det östgötska landskapet ska upplevas från sjösidan.

Isarna (det som finns kvar av dem efter de senaste dygnens blidväder) är ojämna och vattniga.

– Prognosen för de närmaste dagarna visar alldeles tydligt att is är en färskvara, säger Anders Norr, ordförande i Linköpings långfärdsskridskoklubb (LLK).

Att tänka på

Han betonar tre grundprinciper som skridskoåkare behöver tänka på och agera efter (se faktaruta för ytterligare information):

1) Sällskap.

2) Utrustning.

3) Kunskap.

Isen som bok

Erfarna entusiaster på stålskodd fot kan genom att iaktta isen avgöra om den är lämplig att åka på.

– Det är något väldigt speciellt att lära sig läsa is. Somligt är enkelt, säger Anders Norr.

Som att kärnis ger i från sig en viss ton vid åkning. Ju högre ton desto tunnare is.

Och vice versa.

Stum

Någon hörbar ton blir det däremot inte vid så kallad stöpis. Det är en typ av is som uppstår av att snö dränks av vatten och sedan fryser.

– Då förlorar isen förmågan att ge ljud i från sig.

Stöpis, eller snöis, är ogenomskinlig och vit på grund av innesluten luft. Den är vanlig på svenska sjöar.

Knep

Anders Norr åker gärna längs en spricka i isen, vilket kan låta riskabelt.

– Det är ett bra knep eftersom sprickan talar om hur tjock isen är.

Ett annat knep han har är att stampa med skridskon mot isen.

– Om det ekar är det nånstans öppet vatten.

Förrädiska skarvar

Sprickor i isen är en sak. Skarvar någonting helt annat, enligt Anders Norr.

– Jag spanar alltid efter skarvar. Och jag testar alltid med ispiken innan jag går över skarven.

Frågan är hur den som känner sig osäker ska agera.

– Det bästa är att åka med någon som är erfaren. Då kan man se hur han eller hon gör.

Guldkorn

En populära sjö för långfärdsskridskoåkare är bland andra Drögen.

– Den är väldigt flikig och erbjuder strandnära åkning in i vikar.

Andra frusna vatten är Göta kanal, Åsundens norra del och Björkforsviken söder om Råsö bro.

Testa

Blir det rejält kallt väntar guldkantade turer på genomskinlig is på Vätterm eller skridskofärder till iskanten i Sankta annas skärgård.

För den som vill testa på absolut säkert underlag finns isovalen vid Lambohovsleden i Linköping

LLS lånar ut både skridskor och kängor gratis och man kan även få instruktioner.

Tryggt på turen

Sällskap gör skridskoturen trevligare och säkrare.

Nödvändig utrustning är bland annat ispik, isdubb, kastlina, karbinkrok, ryggsäck för matsäck, ombyte av kläder och som flythjälp.

Hjälm samt knä- och armbågsskydd är bra att ha vid fall mot isen.

Kunskap om isars beskaffenhet och skiftningar är värdefull. Rutinerade åkare har mycket att lära ut till den som vill veta mera.

För att ta sig upp ur vattnet finns det så kallad plurrningsteknik där åkaren tar använder ryggsäck, isdubbar och benspark.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om